| Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2011–2015 |
1. | Bezpečnost |
1.1 | Zadlužování, lichva a další organizovaná kriminalita v sociálně vyloučených lokalitách |
1.1.1 | Zřízení pozic specialistů pro řešení případů lichvy |
1.1.2 | Výzkum o současné podobě lichvy v sociálně vyloučených lokalitách |
1.2 | Pomoc obětem trestných činů v sociálně vyloučených lokalitách |
1.2.1 | Ochrana obětí trestné činnosti |
1.2.2 | Bezplatná právní pomoc pro vymezenou skupinu obětí trestných činů či oběti, které jsou nemajetné |
1.3 | Primární prevence |
1.3.1 | Vznik dotačního titulu na preventivní programy v sociálně vyloučených lokalitách |
1.4 | Mediální zobrazování sociálně vyloučených lokalit a života v nich |
1.4.1 | Kampaň proti násilí z nenávisti |
1.5 | Plnění úkolů v rámci reformy Policie ČR s důrazem na to, že policisté budou odměňováni za nadstandardní výkony ve všech vykonávaných činnostech, z čehož lze dovodit, že budou odměňováni i za svoji činnost v prostředí sociálně vyloučených lokalit |
1.6 | Bezpečnost v sociálně vyloučených lokalitách |
1.6.1 | Podpora vzniku komunikačních pracovních skupin pro řešení oblasti bezpečnosti v obcích s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
2. | Bydlení |
2.1 | Standardizace státní podpory sociálního bydlení |
2.1.1 | Zohlednění potřeb cílové skupiny v rámci komplexního řešení sociálního bydlení |
2.1.2 | Zajištění programů podpory pořízení, rekonstrukce nebo výstavby a provozování sociálního bydlení všech forem - krizové, tréninkové a dlouhodobé (zejména pro neziskové a obecní sociální bydlení) |
2.1.3 | Realizace Pilotního projektu garantovaného bydlení |
3. | Sociální služby, rodina a zdraví |
3.1 | Vytvořit metodiku pro plánování rozvoje sociálních služeb na úrovni obcí a krajů |
3.1.1 | Definovat povinnost plánovat rozvoj sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností ve svém správním obvodě |
3.2 | Vytvořit funkční síť sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách, síť sociálních služeb pro rodinu |
3.2.1 | Podpora vzniku, rozšíření a inovací sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách |
3.2.2 | Vytvořit parametry k nastavení sítě sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách |
3.2.3 | Propojit plánování rozvoje sociálních služeb a jejich financování, vytvoření metodiky k tomuto procesu |
3.2.4 | Revidovat stávající definice sociálních služeb - raná péče, podpora samostatného bydlení, domy na půl cesty, azylové domy v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozd. předpisů, ve vztahu k potřebám obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
3.3 | Zajistit dlouhodobě udržitelné financování sociálních služeb a orgánů sociálně právní ochrany dítěte ve vztahu k sociálně vyloučeným lokalitám |
3.3.1 | Zohlednit specifické podmínky sociálně vyloučených lokalit v metodice stanovení počtu pracovních míst OSPOD a kurátorů pro mládež |
3.4 | Vytvořit multidisciplinární přístup v rámci SPOD a sociálních služeb a stanovit kompetence veřejné správy a ostatních subjektů |
3.4.1 | Vypracovat specifický multidisciplinární standard práce s osobami ze sociálně vyloučených lokalit |
3.4.2 | Zavést metodu „case management“ jako základ přímé práce se sociálně vyloučenými klienty na multidisciplinární úrovni, která je zákonem vyžadována |
3.4.3 | Zřídit koordinační tým služeb subjektů pracujících s lidmi v SVL. Vytvořit jeho prováděcí metodiku |
3.4.4 | Zavést specifické požadavky pro práci OSPOD v souvislosti se sociálně vyloučenými lokalitami |
3.5 | Předcházet umístění dítěte mimo rodinu, podporovat vhodné formy náhradní rodinné péče a návrat dítěte do rodiny |
3.5.1 | Aktivizačně působit na rodinu, jejíž dítě je umístěné v zařízení ústavní výchovy |
3.5.2 | Legislativně zamezit nařízení ústavní péče nad dítětem z ekonomických či bytových důvodů |
3.5.3 | Optimalizovat síť Středisek výchovné péče (SVP) alespoň v regionech se SVL |
3.5.4 | Stanovení povinnosti rodičům ohroženého dítěte využívat sociální či jiné podpůrné služby |
3.5.5 | Vytvořit metodiku depistáže dětí předškolního věku, jejichž školní úspěšnost je ohrožena sociálním vyloučením a zajistit předškolní vzdělávání pro určené děti |
3.6 | Vytvořit vzdělávání pro subjekty zainteresované do problematiky sociálně vyloučených lokalit |
3.6.1 | Zavést předmět „Specifika práce v sociálně vyloučených lokalitách“ do agendy metodického vedení pracovníků OSPOD |
3.7 | Zlepšit dostupnost zdravotní péče a prevence |
3.7.1 | Zavedení pozice zdravotně-sociálního pomocníka v rámci terénních programů |
4. | Vzdělávání |
4.1 | Změna financování mateřských, základních a středních škol |
4.1.1 | Navázání zvýšení normativu na žáka se sociálním znevýhodněním |
4.1.2 | Přechod od systému speciálních vzdělávacích potřeb k systému podpůrných opatření na všech úrovních vzdělávání |
4.1.3 | Začlenit školní poradenská pracoviště do standardního financování škol v rozsahu závisejícím na počtu žáků školy |
4.1.4 | Vytvořit specifickou nárokovou podporu pro žáky ze sociálně znevýhodňujícího prostředí |
4.2 | Posílení dostupnosti, kvality a využívání předškolní péče |
4.2.1 | Systém úhrady poplatků za MŠ pro děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí |
4.2.2 | Zajištění včasné péče zejména prostřednictvím docházky dětí do mateřských škol |
4.2.3 | Pilotáž metod zaměřených na posílení kognitivních funkcí a jazykovou přípravu |
4.2.4 | Zpřísnění kritérií pro zřizování přípravných tříd a zařazování dětí do přípravných tříd |
4.2.5 | Odstranění diskriminačních kritérií pro přijímání dětí do veřejných mateřských školek |
4.2.6 | Novelizace zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách tak, aby bylo možné ranou péči poskytovat dětem ze sociálně vyloučeného prostředí |
4.2.7 | Zavedení možnosti nařídit docházku do mateřské školy v případě identifikace ohrožení školní úspěšnosti dítěte ze strany OSPOD |
4.3 | Posílení otevřenosti a kvality základního vzdělávání |
4.3.1 | Standardizace práce, metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga |
4.3.2 | Posílení dodržování školského zákona v oblasti nárokovosti místa ve spádové základní škole a dodržování zákona v oblasti odmítnutí přijetí do ZŠ |
4.3.3 | Krátkodobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením |
4.3.4 | Střednědobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením |
4.3.5 | Zavedení a realizace "strategií obcí" pro vzdělávání dětí ze sociálně vyloučeného prostředí |
4.3.6 | Zavedení standardního systému prevence a řešení záškoláctví |
4.4 | Posílení kvality profesní přípravy a podpora středního školství |
4.4.1 | Prodloužit povinnou školní docházku až po získání minimálně výučního listu |
4.4.2 | Systematizovat kvalitní a metodicky ošetřenou profesní přípravu na ZŠ a alokovat na ni odpovídající finanční prostředky |
4.4.3 | Vytvořit systém minimální závazné podpory studentům středních škol |
4.4.4 | Revidovat rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání |
4.5 | Transformace péče o ohrožené děti |
4.5.1 | Vybudování systému a metodiky včasné identifikace ohrožení dítěte a případové spolupráce všech zainteresovaných subjektů orientovaného na prevenci ohrožení dítěte a prevenci zařazení dítěte do ústavní či ochranné výchovy |
4.5.2 | Transformace školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy v souladu s Koncepcí transformace systému náhradní výchovné péče |
4.6 | Transformace a posílení kvality poradenského systému |
4.6.1 | Posílení kapacity poradenských zařízení |
4.6.2 | Posílení kvality a standardizace služeb poradenských zařízení |
4.6.3 | Standardizovat školní poradenská pracoviště při základních a středních školách |
4.7 | Posílení metodické připravenosti budoucích i stávajících pedagogických pracovníků |
4.7.1 | Vytvoření zavazujícího pro-inkluzivního standardu pedagogického pracovníka |
4.7.2 | Zajištění připravenosti budoucích pedagogických pracovníků k výkonu pro-inkluzivní praxe |
4.7.3 | Zajištění dostatečné nabídky kvalitního vzdělávání stávajících pracovníků v rámci DVPP v obl. aplikace vyrovnávacích a podpůrných opatření, v práci s dětmi/žáky/studenty ze soc. vyloučeného či kult. odlišného prostředí a nastavování inkluz. metod výuky |
4.7.4 | Standardizace a obsahové vymezení práce sociálního pedagoga při základních a středních školách |
4.8 | Posílení kvality a navýšení grantové podpory opatření v oblasti vzdělávání sociálně vyloučených dětí |
4.8.1 | Efektivizace dotační podpory nevládních neziskových organizací v oblasti podpory vzdělávání |
4.8.2 | Zapracování potřebných opatření pro podporu úspěšného vzdělávání sociálně vyloučených dětí mezi priority čerpání Evropského sociálního fondu na období 2014+ |
5. | Zaměstnanost a dávkové systémy |
5.1 | Prohloubení motivace dávkových systémů k práci, soběstačnosti a aktivnímu přístupu k řešení sociální situace |
5.1.1 | Efektivní využití dávkových systémů při aktivizaci obyvatel k zaměstnanosti a při podpoře bydlení |
5.2 | Komplexní programy na podporu zaměstnanosti osob ze sociálně vyloučených lokalit |
5.2.1 | Zavádění zónového zprostředkování práce |
5.2.2 | Vypracovat společnou metodiku pro zavedení systému prostupného zaměstnávání |
5.2.3 | Posílení spolupráce s poskytovateli sociálních služeb při tvorbě individuálních akčních plánů |
5.2.4 | Zavádění nástrojů flexibilního zaměstnávání a odměňování |
5.2.5 | Metodická podpora zavádění lokálních sítí zaměstnanosti v sociálně vyloučených lokalitách |
5.3 | Podpora podnikatelských aktivit v sociálně vyloučených lokalitách |
5.3.1 | Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek v sociálně vyloučených lokalitách - uplatňování institutu zvláštní podmínky |
5.4 | Prevence zadlužování a řešení předluženosti v sociálně vyloučených lokalitách |
5.4.1 | Vytvoření mezioborové platformy k předluženosti a pravidelný monitoring ochrany spotřebitele ve věci finančních půjček a spotřebitelských úvěrů |
6. | Regionální rozvoj |
6.1 | Rozvoj komunitní práce |
6.1.1 | Metodika komunitní práce |
6.2 | Spolufinancování projektů sociální ekonomiky soukromoprávními subjekty |
6.2.1 | Úvěry na sociální ekonomiku a postup pro přidělování těchto úvěrů |
6.3 | Příprava globálního grantu, fondu malých projektů na podporu sociální inkluze |
6.3.1 | Fond malých projektů |
6.4 | Studie o migraci se zvláštním zřetelem na migraci za prací a z důvodu bytové krize |
6.4.1 | Tvorba analýzy migrace se zvláštním zřetelem na migraci z bytových důvodů a za prací |