Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

Ústí nad Labem

Rozbalit detaily

Strategický plán města Ústí nad Labem (2006)

A. ÚSTÍ NAD LABEM -MĚSTO S JASNÝM A SDÍLENÝM NÁZOREM NA BUDOUCNOST

A.1 Ústí nad Labem = centrum regionu 21. století

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII. Veřejná správa
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Vytvořit ve městě podmínky pro dlouhodobé a vyvážené plnění funkcí regionálního centra severozápadních Čech, odpovídajících jeho geografickému a administrativnímu postavení a pružně reagujících na společensko hospodářský vývoj Evropy 21. století. Na základě vytvořených podmínek a k jejich dalšímu zlepšování maximálně využít moderních mechanismů řízení samosprávných celků a nástrojů podpory místního a regionálního rozvoje, uplatňovaných v rámci soudobé evropské politiky.... »

B. ÚSTÍ NAD LABEM - DOBRÝ SOUSED

B.1 Autorita krajského města

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII. Veřejná správa
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Usilovat o posilování přirozené autority města v rámci kraje, založené na vytváření podmínek pro přítomnost a fungování důležitých orgánů a institucí a příkladně kvalifikovaném výkonu vlastní veřejné správy

B.1.1 Vytvořit ve městě prostředí odpovídající sídlu krajské veřejné správy a podmínky pro činnost krajských úřadů
B.1.2 niciovat koordinaci přípravy rozvojových záměrů města Ústí nad Labem a dalších měst a obcí kraje s obdobnými procesy na krajské úrovni

B.2 Dobré vztahy s okolními obcemi

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Zajistit dlouhodobé dobré vztahy mezi městem a okolními obcemi

B.2.1 Nově vytvořit mechanismy společné komunikace a spolupráce, doposud realizované prostřednictvím okresního shromáždění a okresního úřadu
B.2.2 Iniciovat posílení vlivu samospráv prvního stupně při společném prosazování regionálních zájmů

B.3 Partneři dobrého jména

Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
III. Podnikání a zahraniční obchod
Popis / Komentář:
Ke zlepšení image města vytvořit podmínky pro spojení jména Ústí nad Labem se jménem některého významného podnikatelského subjektu. Obdobně realizovat viditelnou spolupráci se světově významným representantem třetího sektoru (nadačního kapitálu apod.)

B.3.1 Prokázat, že v Ústí nad Labem je možno rozumně investovat
B.3.2 Navázání dlouhodobé spolupráce s některou z významných zahraničních neziskových organizací

C. ŽIJEME V ÚSTÍ NAD LABEM - VŠICHNI JSME NA JEDNÉ LODI

C.1 Veřejnost jako součást řízení rozvojových a rozhodovacích procesů

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Popis / Komentář:
Neustále rozšiřovat zapojení veřejnosti do procesu formulování a realizace rozvojových záměrů, posílit její účast na rozhodovacích procesech v důležitých oblastech rozvoje města

C.1.1 Na modelových projektech obrátit pozornost veřejnosti na aktivní politiku města, ustálit procesní nástroje pro komunikaci občanů a právnických osob s veřejnou správou
C.1.2 Zajistit přístup veřejnosti k veřejným finančním prostředkům

C.2 Rozvoj využití informačních technologií

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Zajistit systematické využití informačních technologií při výkonu městské správy a vytvářet materiální, technické, personální a pracovně‑organizační podmínky pro další rozvoj městských informačních systémů

C.2.1 Vytvořit technické a materiální podmínky pro městskou informatiku
C.2.2 Vytvářet personální a pracovně‑organizační podmínky pro systematické a účelné využití informačních systémů při výkonu městské správy
C.2.3 Využít informační technologie jako nástroj pro plnohodnotnou komunikaci veřejné správy s veřejností

C.3 Vnější jednoduchost vyřizování agend

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Zajistit vyřizování podání a podnětů tak, aby bylo z pohledu stran maximálně jednoduché a přehledné bez ohledu na komplikovanost struktury orgánů veřejné správy

C.3.1 Postupnými kroky vybudovat centrální úřad pro příjem podnětů a podání, zajistit jejich interní distribuci a centrální kontrolu nad jejich vyřizováním

D. ŽIVOT V ÚSTÍ NAD LABEM-HRA PODLE ROZUMNÝCH PRAVIDEL

D.1 Nutná míra regulace

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
V pravomoci města optimalizovat v místním právním prostředí poměr přímé a nepřímé regulace tak, aby výkon veřejné správy nebrzdil aktivity, podmiňující vyvážený celkový místní rozvoj

D.1.1 Využít změn v zákonných úpravách veřejné správy k potřebným úpravám místních právních předpisů

D.2 Legislativní pravomoc Kraje

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Maximálně využít možnosti legislativní iniciativy kraje k prosazování právních úprav, vyhovujících potřebám místního rozvoje

D.2.1 Ujmout se role koordinátora pro sjednocování názorů na potřebnost právních úprav a prostředníka pro tlumočení těchto názorů vůči orgánům kraje a členům zákonodárných sborů

E. MĚSTO ÚSTÍ NAD LABEM - DOBRÝ HOSPODÁŘ

E.1 Aktivní úloha rozpočtu a majetkové správy v rozvoji města

Deskriptory:
XVII. Veřejná správa
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
III. Podnikání a zahraniční obchod
Popis / Komentář:
Posílit aktivní využívání rozpočtových mechanismů a správy městského majetku k efektivní hospodářské politice města. Využít možností rozpočtové analytiky k řešení střednědobých hospodářských rozvrhů. Posílit využití městského majetku ke zvýšení dynamiky sociálně ekonomického rozvoje

E.1.1 Zpřehlednit a oddělit od sebe různé funkce města při tvorbě rozpočtu, správě majetku a výkonu dalších aktivit veřejné správy. Tam, kde je rozpočet různým způsobem provázán s hospodařením s majetkem, zvýraznit tyto vazby a využít je pro posílení dynamiky v
E.1.2 Specifikovat možné pozitivní role města při hospodaření s majetkem, vytvořit pro každou z nich odpovídající mechanismy přípravy podkladů a rozhodování a odpovídající profil majetkového vlastnictví

E.2 Operativní využití rozpočtových a majetkových podkladů

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII. Veřejná správa
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
III. Podnikání a zahraniční obchod
Popis / Komentář:
Souběžně se systémovými změnami v oblasti sestavování rozpočtu a správy majetku přednostně identifikovat a využít majetky, které mohou být východiskem pro aktuální strategické rozvojové aktivity města, nebo podnětem ke spolupráci na formulování rozvojových záměrů

E.2.1 Ve spolupráci s významnými vlastníky nemovitého majetku ve městě vytvořit podmínky pro oboustranně výhodnější vlastnické vztahy
E.2.2 Zajistit, aby role města ve správě majetku byla občany a ostatními subjekty chápána v souladu s touto strategií a aby se na ní podíleli

E.3 Změny způsobu majetkové správy

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Popis / Komentář:
Promítnout funkční klasifikaci majetku do změn právního postavení správy (doposud) městského majetku

E.3.1 Do koncepcí transformace zřizovaných organizací promítnout nový pohled na majetek a jeho roztřídění podle této strategie
E.3.2 Sjednotit organizační a právní formu hospodaření s městským majetkem

F. ÚSTÍ NAD LABEM -MĚSTO JISTOT A PŘÍLEŽITOSTÍ

F.1 Kvalita lidských zdrojů

Deskriptory:
III. Podnikání a zahraniční obchod
VII. Zaměstnanost a trh práce
VI. Vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Popis / Komentář:
Zvýšením kvalitativní úrovně lidských zdrojů a jejich efektivním využitím posílit trh práce a ekonomický potenciál města

F.1.1 Iniciovat koordinaci soustavného monitorování a vyhodnocování stavu na trhu práce z hlediska potřeb a možností, výsledky monitoringu a vyhodnocení aktivně zveřejňovat a adresně zprostředkovávat zájmovým subjektům
F.1.2 Aktivitami města působit ke zkvalitnění lidských zdrojů, zejména v souvislosti s problematikou rozvoje města, s naplňováním jeho strategických priorit a s předpokládanými změnami na trhu práce po integraci ČR do EU
F.1.3 Podporovat aktivity, zabývající se zvyšováním zaměstnatelnosti a kvalifikačního potenciálu lidských zdrojů v souladu s požadavky trhu práce. Usnadnit pružné reagování ústeckých zaměstnavatelů na změny, které nastanou s případným vstupem zahraničních inves
F.1.4 Navázat a udržovat úzkou spolupráci s UJEP a středními školami ve městě, pomoci vytvářet podmínky pro zvyšování úrovně studia. Vytvořit motivační programy ke zvýšení počtu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v Ústí nad Labem a jejich integraci do sociálně
F.1.5 Využít kvality lidských zdrojů pro rozvoj podnikatelských aktivit s vyšší přidanou hodnotou

F.2 Spolupráce města a místních firem

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě
III. Podnikání a zahraniční obchod
Popis / Komentář:
Vytvořit mechanismy dlouhodobé a účelné spolupráce města a místních firem

F.2.1 Nadstandardně transparentním prostředím a přenosem informací o obchodních aktivitách města vytvořit příležitosti podílet se na městských zakázkách pro co největší množství místních podnikatelů

G. ÚSTÍ NAD LABEM-MÍSTO, KDE RÁDI ŽIJEME A KAM SE RÁDI VRACÍME

G.1 Posílení společenských a městotvorných funkcí v klíčových lokalitách města

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
Popis / Komentář:
Napravit zásahy do urbanisticky předurčených kulturních a společenských funkcí města, provedené za minulého režimu, navrátit klíčovým lokalitám jejich přirozené poslání nebo jejich existující společenské funkce posílit

G.1.1 Podniknout kroky k bezprostřednímu posílení společenských a ekonomických funkcí městského centra
G.1.2 Zpracovat a postupně realizovat celkový program revitalizace městského centra včetně nového vymezení hranic centrální části města, změny územně plánovací regulace, dopravního řešení atd.
G.1.3 Zvýraznit a zkultivovat historické dominanty města
G.1.4 Sjednotit a zkultivovat podobu městotvorných architektonických detailů, zvýraznit drobné krajinné a památkové prvky a péči o ně
G.1.5 Zdůraznit veřejnou zeleň jako městotvotný prvek a její nezastupitelnou funkci pro integraci města do jeho přírodního okolí

G.2 Bezpečný a příjemný pobyt a pohyb

Deskriptory:
XII. Životní prostředí
XI.j bezpečnost v dopravě
VI.i celoživotní učení
VIII. Sociální začleňování
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Popis / Komentář:
Zvýšit celkový dojem příjemnosti a bezpečnosti života ve městě

G.2.1 Posílit preventivní úlohu městské policie při prosazování veřejného pořádku
G.2.2 Dosáhnout nezpochybnitelného zlepšení bezpečnostní situace v lokalitách, považovaných za rizikové, aniž by došlo k přesunu bezpečnostních rizik do jiných lokalit
G.2.3 Zvýšit dopravní bezpečnost posílením funkčnosti dopravního systému a zlepšením orientace ve městě (s důrazem na bezpečnost chodců a cyklistů)
G.2.4 Posílit celkový dojem péče o čistotu, útulnosti a pořádku na veřejných prostranstvích a motivovat veřejnost k spoluúčasti na udržování tohoto dojmu
G.2.5 Zajistit komplexní připravenost města na řešení krizových bezpečnostních situací

G.3 Atraktivní trávení volného času pro každého

Deskriptory:
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XV. Kultura
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Popis / Komentář:
Vytvořit ve městě plnohodnotnou nabídku volnočasových aktivit, schopnou uspokojit nároky všech sociálních vrstev a plnit sociálně preventivní funkce vůči rizikovým skupinám obyvatelstva

G.3.1 Zatraktivnit průběžnou kulturní nabídku ve městě pro všechny vrstvy populace
G.3.2 Podpořit vznik a posílení mimořádných kulturních a společenských akcí regionálního a nadregionálního významu pro různé cílové skupiny
G.3.3 Maximálně rozvinout možnosti rekreačního sportu pro všechny demografické a společenské vrstvy populace
G.3.4 Spojit jméno města se špičkovými, veřejně vnímanými sportovními výkony a výsledky
G.3.5 Posílit nabídku zájmových a poznávacích aktivit pro děti a dospělé
G.3.6 Podpořit ekonomickou prosperitu volnočasových aktivit jejich marketingovou podporou v rámci městských informačních systémů, zviditelněním vztahu města k provozování volnočasových aktivit atd.

G.4 Podmínky pro život handicapovaných občanů

Deskriptory:
IX. Sociální služby
VIII. Sociální začleňování
Popis / Komentář:
Zajistit důstojné podmínky pro život ve městě pro zdravotně a sociálně handicapované občany

G.4.1 Zajistit komplexní přístup a využití všech zákonných možností pro poskytování sociální pomoci a sociálních služeb ve všech metodických oblastech naplňováním Komunitního plánu péče a realizací doplňkových programů
G.4.2 Zlepšit podmínky pro život a pohyb ve městě pro osoby s omezenou pohyblivostí a orientací

G.5 Bydlení pro každého

Deskriptory:
VIII. Sociální začleňování
XVI. Bydlení
Popis / Komentář:
Přizpůsobit strukturu bytového fondu výhledově předpokládanému sociálnímu složení populace

G.5.1 Vytvořit podmínky pro formulování a uplatňování funkční bytové politiky města a zprůhlednění trhu s byty
G.5.2 Preferovat opatření k efektivnímu využití existujícího bytového fondu
G.5.3 Podpořit bytovou výstavbu v nedostatkovém sortimentu bytů, který nemůže být krátkodobě doplněn v rámci obnovy existujícího bytového fondu (především malé a středně metrážní byty vyššího standardu s kvalitním příslušenstvím a zázemím)
G.5.4 Koncepčně vyřešit postup zajišťování bydlení pro nepřizpůsobivé a sociálně handicapované občany

H. ÚSTÍ NAD LABEM -PROPERUJÍCÍM MĚSTO,KTERÉ FUNGUJE A NEŠKODÍ

H.1 Dopravní dispozice – předpoklad rozvoje

Deskriptory:
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
XI.a silniční doprava
Popis / Komentář:
Využít výhodné dopravní dispozice města k akceleraci sociálně ekonomického rozvoje

H.1.1 Využít pozitivních dopadů dálnice D8 a potlačit dopady negativní
H.1.2 V horizontu 10 let eliminovat dluh v údržbě silniční sítě
H.1.3 Vyřešit otázku splavnění Labe k posílení ekologicky čisté a městskou dopravní infrastrukturu nezatěžující dopravy návazně na vyhodnocení povodňové situace 2002, při řešení pokud možno směřovat k posílení ekologicky čisté a městskou dopravní infrastrukturu
H.1.4 Zajistit plynulost pobřežní silniční dopravy a protipovodňovou bezpečnost systémem stálých a mobilních stavebně technických opatření pro standardní záplavové situace (do průtoku 10 leté hodnoty), funkčních do doby celkového vyřešení protipovodňových opat
H.1.5 Koncepčně vyřešit otázku výstavby letiště pro lehká osobní letadla

H.2 Zlepšování kvality ovzduší ve městě

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Popis / Komentář:
Aktivními opatřeními v oblasti dopravy a energetiky dosáhnout dalšího zlepšování kvality ovzduší ve městě postupným snižováním emisí ze stacionárních a mobilních zdrojů znečištění

H.2.1 Vytvořit podmínky pro snížení emisí stacionárních zdrojů
H.2.2 Snížit emise mobilních zdrojů

H.3 Překonání dědictví a harmonický rozvoj města

Deskriptory:
XII.g omezování hluku a vibrací
III. Podnikání a zahraniční obchod
Popis / Komentář:
Při aktivitách podmiňujících vnější investice postupovat s důrazem na postupnou eliminaci nepříznivého dědictví špatné rozvojové politiky minulého režimu, kultivaci urbanizovaného prostoru a další harmonický rozvoj města

H.3.1 Zajistit plochy a infrastrukturu pro hospodářskou investiční výstavbu a stanovit priority jejich využití

H.4 Rozvoj podnikání v turistickém ruchu

Deskriptory:
XIV. Cestovní ruch
Popis / Komentář:
Podpořit rozvoj malého a středního podnikání v regionu v oblasti turistického ruchu

H.4.1 Posílit kapacitu a sortiment dopravní infrastruktury využitelné pro rozvoj cestovního ruchu
H.4.2 Ve spolupráci s okolními obcemi budovat ucelený marketingový systém turistické nabídky
H.4.3 Přizpůsobit nabídku volnočasových aktivit a služeb ve městě potřebám regionálního turistického ruchu