| Strategický plán města Ústí nad Labem (2006) |
A. | ÚSTÍ NAD LABEM -MĚSTO S JASNÝM A SDÍLENÝM NÁZOREM NA BUDOUCNOST |
A.1 | Ústí nad Labem = centrum regionu 21. století
|
B. | ÚSTÍ NAD LABEM - DOBRÝ SOUSED |
B.1 | Autorita krajského města
|
B.1.1 | Vytvořit ve městě prostředí odpovídající sídlu krajské veřejné správy a podmínky pro činnost krajských úřadů |
B.1.2 | niciovat koordinaci přípravy rozvojových záměrů města Ústí nad Labem a dalších měst a obcí kraje s obdobnými procesy na krajské úrovni |
B.2 | Dobré vztahy s okolními obcemi
|
B.2.1 | Nově vytvořit mechanismy společné komunikace a spolupráce, doposud realizované prostřednictvím okresního shromáždění a okresního úřadu |
B.2.2 | Iniciovat posílení vlivu samospráv prvního stupně při společném prosazování regionálních zájmů |
B.3 | Partneři dobrého jména
|
B.3.1 | Prokázat, že v Ústí nad Labem je možno rozumně investovat |
B.3.2 | Navázání dlouhodobé spolupráce s některou z významných zahraničních neziskových organizací |
C. | ŽIJEME V ÚSTÍ NAD LABEM - VŠICHNI JSME NA JEDNÉ LODI |
C.1 | Veřejnost jako součást řízení rozvojových a rozhodovacích procesů
|
C.1.1 | Na modelových projektech obrátit pozornost veřejnosti na aktivní politiku města, ustálit procesní nástroje pro komunikaci občanů a právnických osob s veřejnou správou |
C.1.2 | Zajistit přístup veřejnosti k veřejným finančním prostředkům |
C.2 | Rozvoj využití informačních technologií
|
C.2.1 | Vytvořit technické a materiální podmínky pro městskou informatiku |
C.2.2 | Vytvářet personální a pracovně‑organizační podmínky pro systematické a účelné využití informačních systémů při výkonu městské správy |
C.2.3 | Využít informační technologie jako nástroj pro plnohodnotnou komunikaci veřejné správy s veřejností |
C.3 | Vnější jednoduchost vyřizování agend
|
C.3.1 | Postupnými kroky vybudovat centrální úřad pro příjem podnětů a podání, zajistit jejich interní distribuci a centrální kontrolu nad jejich vyřizováním |
D. | ŽIVOT V ÚSTÍ NAD LABEM-HRA PODLE ROZUMNÝCH PRAVIDEL |
D.1 | Nutná míra regulace
|
D.1.1 | Využít změn v zákonných úpravách veřejné správy k potřebným úpravám místních právních předpisů |
D.2 | Legislativní pravomoc Kraje
|
D.2.1 | Ujmout se role koordinátora pro sjednocování názorů na potřebnost právních úprav a prostředníka pro tlumočení těchto názorů vůči orgánům kraje a členům zákonodárných sborů |
E. | MĚSTO ÚSTÍ NAD LABEM - DOBRÝ HOSPODÁŘ |
E.1 | Aktivní úloha rozpočtu a majetkové správy v rozvoji města
|
E.1.1 | Zpřehlednit a oddělit od sebe různé funkce města při tvorbě rozpočtu, správě majetku a výkonu dalších aktivit veřejné správy. Tam, kde je rozpočet různým způsobem provázán s hospodařením s majetkem, zvýraznit tyto vazby a využít je pro posílení dynamiky v |
E.1.2 | Specifikovat možné pozitivní role města při hospodaření s majetkem, vytvořit pro každou z nich odpovídající mechanismy přípravy podkladů a rozhodování a odpovídající profil majetkového vlastnictví |
E.2 | Operativní využití rozpočtových a majetkových podkladů
|
E.2.1 | Ve spolupráci s významnými vlastníky nemovitého majetku ve městě vytvořit podmínky pro oboustranně výhodnější vlastnické vztahy |
E.2.2 | Zajistit, aby role města ve správě majetku byla občany a ostatními subjekty chápána v souladu s touto strategií a aby se na ní podíleli |
E.3 | Změny způsobu majetkové správy
|
E.3.1 | Do koncepcí transformace zřizovaných organizací promítnout nový pohled na majetek a jeho roztřídění podle této strategie |
E.3.2 | Sjednotit organizační a právní formu hospodaření s městským majetkem |
F. | ÚSTÍ NAD LABEM -MĚSTO JISTOT A PŘÍLEŽITOSTÍ |
F.1 | Kvalita lidských zdrojů
|
F.1.1 | Iniciovat koordinaci soustavného monitorování a vyhodnocování stavu na trhu práce z hlediska potřeb a možností, výsledky monitoringu a vyhodnocení aktivně zveřejňovat a adresně zprostředkovávat zájmovým subjektům |
F.1.2 | Aktivitami města působit ke zkvalitnění lidských zdrojů, zejména v souvislosti s problematikou rozvoje města, s naplňováním jeho strategických priorit a s předpokládanými změnami na trhu práce po integraci ČR do EU |
F.1.3 | Podporovat aktivity, zabývající se zvyšováním zaměstnatelnosti a kvalifikačního potenciálu lidských zdrojů v souladu s požadavky trhu práce. Usnadnit pružné reagování ústeckých zaměstnavatelů na změny, které nastanou s případným vstupem zahraničních inves |
F.1.4 | Navázat a udržovat úzkou spolupráci s UJEP a středními školami ve městě, pomoci vytvářet podmínky pro zvyšování úrovně studia. Vytvořit motivační programy ke zvýšení počtu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v Ústí nad Labem a jejich integraci do sociálně |
F.1.5 | Využít kvality lidských zdrojů pro rozvoj podnikatelských aktivit s vyšší přidanou hodnotou |
F.2 | Spolupráce města a místních firem
|
F.2.1 | Nadstandardně transparentním prostředím a přenosem informací o obchodních aktivitách města vytvořit příležitosti podílet se na městských zakázkách pro co největší množství místních podnikatelů |
G. | ÚSTÍ NAD LABEM-MÍSTO, KDE RÁDI ŽIJEME A KAM SE RÁDI VRACÍME |
G.1 | Posílení společenských a městotvorných funkcí v klíčových lokalitách města
|
G.1.1 | Podniknout kroky k bezprostřednímu posílení společenských a ekonomických funkcí městského centra |
G.1.2 | Zpracovat a postupně realizovat celkový program revitalizace městského centra včetně nového vymezení hranic centrální části města, změny územně plánovací regulace, dopravního řešení atd. |
G.1.3 | Zvýraznit a zkultivovat historické dominanty města |
G.1.4 | Sjednotit a zkultivovat podobu městotvorných architektonických detailů, zvýraznit drobné krajinné a památkové prvky a péči o ně |
G.1.5 | Zdůraznit veřejnou zeleň jako městotvotný prvek a její nezastupitelnou funkci pro integraci města do jeho přírodního okolí |
G.2 | Bezpečný a příjemný pobyt a pohyb
|
G.2.1 | Posílit preventivní úlohu městské policie při prosazování veřejného pořádku |
G.2.2 | Dosáhnout nezpochybnitelného zlepšení bezpečnostní situace v lokalitách, považovaných za rizikové, aniž by došlo k přesunu bezpečnostních rizik do jiných lokalit |
G.2.3 | Zvýšit dopravní bezpečnost posílením funkčnosti dopravního systému a zlepšením orientace ve městě (s důrazem na bezpečnost chodců a cyklistů) |
G.2.4 | Posílit celkový dojem péče o čistotu, útulnosti a pořádku na veřejných prostranstvích a motivovat veřejnost k spoluúčasti na udržování tohoto dojmu |
G.2.5 | Zajistit komplexní připravenost města na řešení krizových bezpečnostních situací |
G.3 | Atraktivní trávení volného času pro každého
|
G.3.1 | Zatraktivnit průběžnou kulturní nabídku ve městě pro všechny vrstvy populace |
G.3.2 | Podpořit vznik a posílení mimořádných kulturních a společenských akcí regionálního a nadregionálního významu pro různé cílové skupiny |
G.3.3 | Maximálně rozvinout možnosti rekreačního sportu pro všechny demografické a společenské vrstvy populace |
G.3.4 | Spojit jméno města se špičkovými, veřejně vnímanými sportovními výkony a výsledky |
G.3.5 | Posílit nabídku zájmových a poznávacích aktivit pro děti a dospělé |
G.3.6 | Podpořit ekonomickou prosperitu volnočasových aktivit jejich marketingovou podporou v rámci městských informačních systémů, zviditelněním vztahu města k provozování volnočasových aktivit atd. |
G.4 | Podmínky pro život handicapovaných občanů
|
G.4.1 | Zajistit komplexní přístup a využití všech zákonných možností pro poskytování sociální pomoci a sociálních služeb ve všech metodických oblastech naplňováním Komunitního plánu péče a realizací doplňkových programů |
G.4.2 | Zlepšit podmínky pro život a pohyb ve městě pro osoby s omezenou pohyblivostí a orientací |
G.5 | Bydlení pro každého
|
G.5.1 | Vytvořit podmínky pro formulování a uplatňování funkční bytové politiky města a zprůhlednění trhu s byty |
G.5.2 | Preferovat opatření k efektivnímu využití existujícího bytového fondu |
G.5.3 | Podpořit bytovou výstavbu v nedostatkovém sortimentu bytů, který nemůže být krátkodobě doplněn v rámci obnovy existujícího bytového fondu (především malé a středně metrážní byty vyššího standardu s kvalitním příslušenstvím a zázemím) |
G.5.4 | Koncepčně vyřešit postup zajišťování bydlení pro nepřizpůsobivé a sociálně handicapované občany |
H. | ÚSTÍ NAD LABEM -PROPERUJÍCÍM MĚSTO,KTERÉ FUNGUJE A NEŠKODÍ |
H.1 | Dopravní dispozice – předpoklad rozvoje
|
H.1.1 | Využít pozitivních dopadů dálnice D8 a potlačit dopady negativní |
H.1.2 | V horizontu 10 let eliminovat dluh v údržbě silniční sítě |
H.1.3 | Vyřešit otázku splavnění Labe k posílení ekologicky čisté a městskou dopravní infrastrukturu nezatěžující dopravy návazně na vyhodnocení povodňové situace 2002, při řešení pokud možno směřovat k posílení ekologicky čisté a městskou dopravní infrastrukturu |
H.1.4 | Zajistit plynulost pobřežní silniční dopravy a protipovodňovou bezpečnost systémem stálých a mobilních stavebně technických opatření pro standardní záplavové situace (do průtoku 10 leté hodnoty), funkčních do doby celkového vyřešení protipovodňových opat |
H.1.5 | Koncepčně vyřešit otázku výstavby letiště pro lehká osobní letadla |
H.2 | Zlepšování kvality ovzduší ve městě
|
H.2.1 | Vytvořit podmínky pro snížení emisí stacionárních zdrojů |
H.2.2 | Snížit emise mobilních zdrojů |
H.3 | Překonání dědictví a harmonický rozvoj města
|
H.3.1 | Zajistit plochy a infrastrukturu pro hospodářskou investiční výstavbu a stanovit priority jejich využití |
H.4 | Rozvoj podnikání v turistickém ruchu
|
H.4.1 | Posílit kapacitu a sortiment dopravní infrastruktury využitelné pro rozvoj cestovního ruchu |
H.4.2 | Ve spolupráci s okolními obcemi budovat ucelený marketingový systém turistické nabídky |
H.4.3 | Přizpůsobit nabídku volnočasových aktivit a služeb ve městě potřebám regionálního turistického ruchu |