1. Předškolní vzdělávání |
1.1 Zajistit kapacitní dostupnost předškolního vzdělávání
|
1.1.1 Navyšování kapacit povolit v individuálních případech s ohledem na demografický vývoj a další faktory v lokalitě
1.1.2 Volné kapacity využít k reorganizaci především počtu dětí na třídu
|
1.2 Zlepšit organizaci provozu mateřské školy k zajištění možnosti individuálnějšího přístupu k dětem v souladu s bezpečnostním zajištěním výuky
|
1.2.1 Metodicky pomáhat při zavedení povinného posledního ročníku před nástupem do základní školy
1.2.1 Vytvořit koncept systematické logopedické péče v kraji s propojením předškolního vzdělávání a prvního stupně základního vzdělávání
|
|
2. Základní vzdělávání |
2.1 Zajistit dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům
2.2 Podpořit první stupeň základních škol v možnostech individuálního přístupu k žákům
|
2.2.1 Vytvořit kritéria pro účelnou síť přípravných tříd základních škol v Libereckém kraji
2.2.2 Využívat kapacity mateřských škol pro děti s odkladem povinné školní docházky formou oddělené třídy s intenzivní přípravou
2.2.3 Zvýšení kapacit základních škol posuzovat individuálně z pohledu dostupnosti základního vzdělávání spádovým žákům, na základě demografického vývoje a dalších faktorů
2.2.4 V konceptu systémové logopedické péče v kraji navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání
2.2.5 Zvýšit počet asistentů pedagoga na prvním stupni základních škol Rozvinout síť škol umožňující kurzy pro žáky cizince v kraji, popřípadě rozšířit síť v kraji dle individuálních potřeb vzdělávání žáků cizinců.
|
2.3 Podpořit kvalitu druhého stupně základního vzdělávání
|
2.3.1 Zaměřit další vzdělávání pedagogů základních škol na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání
2.3.2 Snižovat kapacity víceletých gymnázií k podílu 5 % odchodu žáků na víceletá gymnázia a zajistit jejich rovnoměrnou dostupnost v kraji
2.3.3 Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání
|
|
3. Střední vzdělávání |
3.1 Upravovat síť oborů středních škol dle demografického vývoje a požadavků trhu práce
|
3.1.1 Zabezpečit vertikální i horizontální prostupnost oborů
3.1.2 Vytvořit metodiku pro posuzování sítě oborů v návaznosti na předpokládané potřeby trhu práce
3.1.3 Podporovat technické a přírodovědné vzdělávání
3.1.4 U oborů s předpokladem nižšího počtu uplatnitelných absolventů na trhu práce podporovat víceoborové třídy
|
3.2 Pokračovat v systému společného přijímacího řízení
|
3.2.1 Stanovovat odpovídající limity úspěšnosti ve vybraných kategoriích vzdělávání při přijímacím řízení na střední školy
|
3.3 Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce
|
3.3.1 V rámci ŠVP podporovat měkké dovednosti jako komunikativnost, znalost cizích jazyků, přístup k moderním technologiím
3.3.2 Rozšířit pravidelnou spolupráci s partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce
3.3.3 Pokračovat ve stipendijním programu Libereckého kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení
3.3.4 Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci odborného výcviku a odborné praxe
3.3.5 Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných odborníků z praxe pro praktickou výuku na školách, popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku v reálném prostředí zaměstnavatelů
|
3.4 Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání
|
3.4.1 Činnosti kariérového poradce a školního metodika prevence na středních školách více zacílit na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání
|
3.5 Zvyšovat znalosti, schopnosti a dovednosti žáků a pedagogů odpovídající potřebám trhu práce
3.6 Zlepšit efektivitu a kvalitu vzdělávání v oborech nástavbového studia
|
3.6.1 Nezvyšovat stávající kapacity oborů nástavbového studia
3.6.2 Zaměřit se na přijímání žáků do oborů nástavbového studia, průběžné hodnocení a motivaci k dokončení vzdělávání
|
|
4. Vyšší odborné vzdělávání |
4.1 Zachování sítě vyšších odborných škol v kraji
|
4.1.1 Podporovat obory vyšších odborných škol, které umožňují oboustrannou prostupnost na vysoké školy
4.1.2 V síti vyšších odborných škol upřednostňovat obory technicky zaměřené, obory ojedinělé a prakticky zaměřené
4.1.3 V rámci praktické přípravy studentů vyšších odborných škol podporovat úzkou spolupráci se zaměstnavateli s možnostmi uplatnění po absolvování vyšších odborných škol
|
|
5. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
5.1 Zavést do praxe škol legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
|
5.1.1 Zajistit komplexní další vzdělávání pedagogických pracovníků v souvislostech nové legislativy
|
5.2 Vytvářet ve školách všech stupňů i typů podmínky pro individuální přístup a rozvoj všech dětí, žáků a studentů
|
5.2.1 Uvést do praxe podpůrná opatření pro zajištění rovného přístupu k dětem, žákům a studentům
5.2.2 Podporovat speciální školy pro zdravotně postižené děti a žáky, případně formy skupinové integrace pro žáky, jejichž individuální integrace vzhledem k míře postižení, socializaci a dalším faktorům není prospěšná rozvoji dítěte
5.2.3 Podpořit rovnoměrné a efektivní využívání sítě tříd s upraveným vzdělávacím programem s důrazem na skutečné potřeby a dostupnost
|
5.3 Rozšířit a zkvalitnit péči o nadané žáky
|
5.3.1 Rozvinout systém identifikace nadaných žáků a možností jejich vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu
|
|
6. Poradenské služby |
6.1 Zavést do školské poradenské praxe legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
|
6.1.1 Podporovat vzdělávání poradenských pracovníků při zavádění legislativních změn vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
|
6.2 Nastavit rovnoměrně dostupný poradenský systém
|
6.2.1 Posílit poradenský systém až na úroveň obcí s rozšířenou působností
6.2.2 Přizpůsobit poradenská pracoviště a profilaci odborníků školských poradenských zařízení aktuálním potřebám společného vzdělávání
6.2.3 Podporovat možnosti systematického a dlouhodobého působení pracovníků školních poradenských pracovišť ve všech jeho funkcích
|
6.3 Snížit předčasné odchody ze vzdělávání
|
6.3.1 Z úrovně školních poradenských pracovišť se zaměřit na problematiku předčasných odchodů ze vzdělávání
|
|
7. Základní umělecké vzdělávání |
7.1 Zajistit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v celém kraji
|
7.1.1 Využít stávající kapacity základních uměleckých škol pro rovnoměrnou dostupnost základního uměleckého vzdělávání
7.1.2 Ověřovat systém výběrového řízení základních uměleckých škol při přijímání žáků do oborů ZUŠ
|
7.2 Zachovat, popřípadě zvyšovat kvalitu uměleckého vzdělávání
|
7.2.1 Zabezpečit, zejména však koordinovat vysoce specifické vzdělávání pedagogů ZUŠ
|
|
8. Zájmové vzdělávání |
8.1 Zajistit možnost docházky do školních družin pro 50 % žáků prvního stupně základní školy
|
8.1.1 Při žádostech o zápis kapacit do rejstříku škol a školských zařízení zohledňovat potřeby ředitelů škol v nerovnoměrném rozložení procentního podílu žáků jednotlivých tříd zapsaných ve školní družině
|
8.2 Zachovat stávající síť středisek volného času
|
8.2.1 Nezvyšovat kapacity středisek volného času
|
8.3 Obsahové zaměření zájmových útvarů a dalších činností provázat na priority vzdělávání
|
8.3.1 Podporovat aktivity vedoucí k nadaným dětem, žákům a studentům
8.3.2 Vytvářet podmínky pro činnosti zájmového vzdělávání pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami
8.3.3 Podporovat materiální a personální zabezpečení středisek volného času k zajištění kvalitních zájmových útvarů v souladu s aktuální poptávkou v oblasti volnočasových aktivit
|
|
9. Ústavní a ochranná výchova |
9.1 Přizpůsobit organizaci dětských domovů požadavkům nové legislativy s důrazem na oblast zavádění standardů kvality
|
9.1.1 Se sociálními partnery systému ústavní výchovy podporovat aktivity vedoucí k funkční pěstounské péči
9.1.2 Činnost středisek výchovné péče bude podporována s ohledem na aktuální potřeby a dostupnost v jednotlivých částech kraje
9.1.3 Pokračovat v koncepci rodinného prostředí organizace dětských domovů
9.1.4 V dětských domovech podporovat kvalifikované zaměstnance pro práci s dětmi, které jsou obtížně umístitelné do pěstounské péče
|
9.2 Připravovat děti na odchod z dětských domovů
|
10a. Domovy mládeže |
10a.1 Zajistit dostupnost domovů mládeže
|
10a.1.1 Optimalizovat kapacity domovů mládeže s ohledem na demografický vývoj a dostupnost
|
10a.2 Zajistit kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže
|
10a.2.1 Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů mládeže
10a.2.2 Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů mládeže
|
|
10b. Zařízení školního stravování |
10b.1 Podporovat školy a školská zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování
|
10b.1.1 Navyšování kapacit zařízení školního stravování v návaznosti na kritéria a zásady rozvoje vzdělávací soustavy v daném segmentu vzdělávání
10b.1.2 Aplikovat nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy
10b.1.3 Podporovat školy zapojené do projektu „Zdravá školní jídelna“
|
10b.2 Podporovat začlenění dětí, žáků, studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování
|
10b.2.1 Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou účastnit
|
|
11. Další vzdělávání |
11.1 Přiblížit možnosti dalšího vzdělávání ve školách široké veřejnosti
|
11.1.1 Propagovat školy jako centra celoživotního vzdělávání
11.1.2 Rozšiřovat počet škol, které jsou autorizovanou osobou pro ověřování profesních kvalifikací
11.1.3 Koordinovat poskytování dalšího vzdělávání školami
|
11.2 Posílit koordinační funkce Centra vzdělanosti Libereckého kraje
|
12. Postavení pedagogických pracovníků |
12.1 Zvyšovat prestiž pedagogických pracovníků ve společnosti
|
12.1.1 Metodicky podporovat zavedení kariérního systému
|
12.2 Posilovat odbornost pedagogických pracovníků
|
12.2.1 V rámci DVPP se zaměřit na společné vzdělávání
12.2.2 V rámci DVPP středních škol se zaměřit na vzdělávání pedagogů odborného výcviku v moderních postupech a technologiích v prostředí zaměstnavatelů
12.2.3 Na všech úrovních využívat výměny zkušeností mezi školami, vzájemných stáží a příkladů dobré praxe
|
|
13. Řízení školství |
13.1 Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy
|
13.1.1 Podporovat cílené vzdělávání ředitelů škol v oblastech řízení školy a manažerských dovednostech
|
13.2 Zlepšit spolupráci a metodické vedení na všech úrovních regionálního školství
|
13.2.1 Podporovat pravidelnou spolupráci správních orgánů na všech úrovních s důrazem na spolupráci odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu se zástupci zřizovatelů obcí s rozšířenou působností
13.2.2 Na všech úrovních správy efektivně analyzovat data za účelem nastavení optimální sítě škol a školských zařízení
13.2.3 Vypracovat systém sběru dat pro ověření uplatnitelnosti absolventů oborů středních škol na trhu práce s dopadem do sítě oborů v Libereckém kraji
|
|
14a. Průřezová témata - Jazykové vzdělávání |
14a.1 Dostupnými prostředky zkvalitňovat jazykovou výuku na všech stupních vzdělávání
|
14a.1.1 Nezvyšovat kapacity jazykových škol v kraji
14a.1.2 Zaměřit se na podporu dlouhodobého vzdělávání pedagogů cizích jazyků
14a.1.3 Podporovat výjezdy pedagogů, žáků a studentů do zemí vyučovaného jazyka
14a.1.4 Při výuce jazyků využívat nových metod a technologií
14a.1.5 Vzhledem k regionální poloze kraje podpořit výuku německého jazyka na základních a středních školách
|
|
14b. Průřezová témata - Informační a komunikační technologie |
14b.1 Pro řízení škol i vzdělávání zajistit účelné a moderní informační a komunikační technologie ve školách
|
14b.1.1 Podporovat obnovu a modernizaci stávajících informačních a komunikačních technologií ve školách
|
14b.2 Zvýšit efektivitu využívání informačních a komunikačních technologií ve školách
|
14b.2.1 Podporovat vzdělávání pedagogů v oblasti praktického využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
14b.2.2 Podporovat spolupráci škol za účelem výměny zkušeností v oblasti využívání informačních a komunikačních technologií
|
|
14c. Průřezová témata - Zdravý životní styl |
14c.1 Podporovat změnu pohledu na činnost školy a její aktivity v důsledcích působení na zdravý životní styl žáků
|
14c.1.1 Podporovat aktivity ve výuce i v mimoškolních činnostech směřující ke zdravému životnímu stylu i případných dopadů negativního přístupu ke zdravému životnímu stylu
14c.1.2 Zvýšit spolupráci škol a poradenských služeb na všech úrovních k prevenci v oblasti zdravého tělesného a psychického vývoje dětí, žáků a studentů
14c.1.3 Podporovat všestrannou nabídku sportovních a volnočasových aktivit pro širokou základnu žáků bez ohledu na výkonovou složku aktivit
14c.1.4 Podporovat školy zapojené do projektu „Škola podporující zdraví“
14c.1.5 Změny provozních a organizačních podmínek škol přizpůsobovat pozitivnímu dopadu na vytváření příznivého klimatu ve škole, režimu života a vztahů mezi žáky
|
|
14d. Průřezová témata - Tělesná výchova |
14d.1 Zvýšit účast žáků na výuce tělesné výchovy
|
14d.1.1 Podporovat metodické vedení vyučujících tělesné výchovy
14d.1.2 Vyhodnocovat stav výuky tělesné výchovy a vztah k pohybu dětí, žáků a studentů
|
14d.2 Zlepšit vztah k pohybu dětí, žáků a studentů
|
14d.2.1 Zlepšit materiální podmínky pro výuku tělesné výchovy
|
|
14e. Průřezová témata - Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji |
14e.1 Udržet stabilní krajský systém EVVO a VUR pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotní vzdělávání
|
14e.1.1 Popularizovat oblast EVVO a VUR
14e.1.2 Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO a VUR
14e.1.3 Oceňovat školy, školská zařízení, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy EVVO a VUR
14e.1.4 Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a školských zařízení Libereckého kraje
|
|
14f. Průřezová témata - Prevence společensky nežádoucího chování |
14f.1 Zlepšit spolupráci mezi jednotlivými úrovněmi pracovišť primární prevence
|
14f.1.1 Zmapovat minimální preventivní programy na školách
14f.1.2 Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými poskytovateli
|
14f.2 Motivovat pracoviště primární prevence k aktivitám v souladu s aktuálními hrozbami
|
14f.2.1 Podpořit činnost okresních metodiků prevence
14f.2.2 Podporovat specializační studium školních metodiků prevence
|
|