| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2016-2020 |
1. | Předškolní vzdělávání |
1.1 | Zajistit kapacitní dostupnost předškolního vzdělávání |
1.1.1 | Navyšování kapacit povolit v individuálních případech s ohledem na demografický vývoj a další faktory v lokalitě |
1.1.2 | Volné kapacity využít k reorganizaci především počtu dětí na třídu |
1.2 | Zlepšit organizaci provozu mateřské školy k zajištění možnosti individuálnějšího přístupu k dětem v souladu s bezpečnostním zajištěním výuky |
1.2.1 | Metodicky pomáhat při zavedení povinného posledního ročníku před nástupem do základní školy |
1.2.1 | Vytvořit koncept systematické logopedické péče v kraji s propojením předškolního vzdělávání a prvního stupně základního vzdělávání |
2. | Základní vzdělávání |
2.1 | Zajistit dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům |
2.2 | Podpořit první stupeň základních škol v možnostech individuálního přístupu k žákům |
2.2.1 | Vytvořit kritéria pro účelnou síť přípravných tříd základních škol v Libereckém kraji |
2.2.2 | Využívat kapacity mateřských škol pro děti s odkladem povinné školní docházky formou oddělené třídy s intenzivní přípravou |
2.2.3 | Zvýšení kapacit základních škol posuzovat individuálně z pohledu dostupnosti základního vzdělávání spádovým žákům, na základě demografického vývoje a dalších faktorů |
2.2.4 | V konceptu systémové logopedické péče v kraji navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání |
2.2.5 | Zvýšit počet asistentů pedagoga na prvním stupni základních škol Rozvinout síť škol umožňující kurzy pro žáky cizince v kraji, popřípadě rozšířit síť v kraji dle individuálních potřeb vzdělávání žáků cizinců. |
2.3 | Podpořit kvalitu druhého stupně základního vzdělávání |
2.3.1 | Zaměřit další vzdělávání pedagogů základních škol na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání |
2.3.2 | Snižovat kapacity víceletých gymnázií k podílu 5 % odchodu žáků na víceletá gymnázia a zajistit jejich rovnoměrnou dostupnost v kraji |
2.3.3 | Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání |
3. | Střední vzdělávání |
3.1 | Upravovat síť oborů středních škol dle demografického vývoje a požadavků trhu práce |
3.1.1 | Zabezpečit vertikální i horizontální prostupnost oborů |
3.1.2 | Vytvořit metodiku pro posuzování sítě oborů v návaznosti na předpokládané potřeby trhu práce |
3.1.3 | Podporovat technické a přírodovědné vzdělávání |
3.1.4 | U oborů s předpokladem nižšího počtu uplatnitelných absolventů na trhu práce podporovat víceoborové třídy |
3.2 | Pokračovat v systému společného přijímacího řízení |
3.2.1 | Stanovovat odpovídající limity úspěšnosti ve vybraných kategoriích vzdělávání při přijímacím řízení na střední školy |
3.3 | Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce |
3.3.1 | V rámci ŠVP podporovat měkké dovednosti jako komunikativnost, znalost cizích jazyků, přístup k moderním technologiím |
3.3.2 | Rozšířit pravidelnou spolupráci s partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce |
3.3.3 | Pokračovat ve stipendijním programu Libereckého kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení |
3.3.4 | Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci odborného výcviku a odborné praxe |
3.3.5 | Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných odborníků z praxe pro praktickou výuku na školách, popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku v reálném prostředí zaměstnavatelů |
3.4 | Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání |
3.4.1 | Činnosti kariérového poradce a školního metodika prevence na středních školách více zacílit na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání |
3.5 | Zvyšovat znalosti, schopnosti a dovednosti žáků a pedagogů odpovídající potřebám trhu práce |
3.6 | Zlepšit efektivitu a kvalitu vzdělávání v oborech nástavbového studia |
3.6.1 | Nezvyšovat stávající kapacity oborů nástavbového studia |
3.6.2 | Zaměřit se na přijímání žáků do oborů nástavbového studia, průběžné hodnocení a motivaci k dokončení vzdělávání |
4. | Vyšší odborné vzdělávání |
4.1 | Zachování sítě vyšších odborných škol v kraji |
4.1.1 | Podporovat obory vyšších odborných škol, které umožňují oboustrannou prostupnost na vysoké školy |
4.1.2 | V síti vyšších odborných škol upřednostňovat obory technicky zaměřené, obory ojedinělé a prakticky zaměřené |
4.1.3 | V rámci praktické přípravy studentů vyšších odborných škol podporovat úzkou spolupráci se zaměstnavateli s možnostmi uplatnění po absolvování vyšších odborných škol |
5. | Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
5.1 | Zavést do praxe škol legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
5.1.1 | Zajistit komplexní další vzdělávání pedagogických pracovníků v souvislostech nové legislativy |
5.2 | Vytvářet ve školách všech stupňů i typů podmínky pro individuální přístup a rozvoj všech dětí, žáků a studentů |
5.2.1 | Uvést do praxe podpůrná opatření pro zajištění rovného přístupu k dětem, žákům a studentům |
5.2.2 | Podporovat speciální školy pro zdravotně postižené děti a žáky, případně formy skupinové integrace pro žáky, jejichž individuální integrace vzhledem k míře postižení, socializaci a dalším faktorům není prospěšná rozvoji dítěte |
5.2.3 | Podpořit rovnoměrné a efektivní využívání sítě tříd s upraveným vzdělávacím programem s důrazem na skutečné potřeby a dostupnost |
5.3 | Rozšířit a zkvalitnit péči o nadané žáky |
5.3.1 | Rozvinout systém identifikace nadaných žáků a možností jejich vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu |
6. | Poradenské služby |
6.1 | Zavést do školské poradenské praxe legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
6.1.1 | Podporovat vzdělávání poradenských pracovníků při zavádění legislativních změn vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
6.2 | Nastavit rovnoměrně dostupný poradenský systém |
6.2.1 | Posílit poradenský systém až na úroveň obcí s rozšířenou působností |
6.2.2 | Přizpůsobit poradenská pracoviště a profilaci odborníků školských poradenských zařízení aktuálním potřebám společného vzdělávání |
6.2.3 | Podporovat možnosti systematického a dlouhodobého působení pracovníků školních poradenských pracovišť ve všech jeho funkcích |
6.3 | Snížit předčasné odchody ze vzdělávání |
6.3.1 | Z úrovně školních poradenských pracovišť se zaměřit na problematiku předčasných odchodů ze vzdělávání |
7. | Základní umělecké vzdělávání |
7.1 | Zajistit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v celém kraji |
7.1.1 | Využít stávající kapacity základních uměleckých škol pro rovnoměrnou dostupnost základního uměleckého vzdělávání |
7.1.2 | Ověřovat systém výběrového řízení základních uměleckých škol při přijímání žáků do oborů ZUŠ |
7.2 | Zachovat, popřípadě zvyšovat kvalitu uměleckého vzdělávání |
7.2.1 | Zabezpečit, zejména však koordinovat vysoce specifické vzdělávání pedagogů ZUŠ |
8. | Zájmové vzdělávání |
8.1 | Zajistit možnost docházky do školních družin pro 50 % žáků prvního stupně základní školy |
8.1.1 | Při žádostech o zápis kapacit do rejstříku škol a školských zařízení zohledňovat potřeby ředitelů škol v nerovnoměrném rozložení procentního podílu žáků jednotlivých tříd zapsaných ve školní družině |
8.2 | Zachovat stávající síť středisek volného času |
8.2.1 | Nezvyšovat kapacity středisek volného času |
8.3 | Obsahové zaměření zájmových útvarů a dalších činností provázat na priority vzdělávání |
8.3.1 | Podporovat aktivity vedoucí k nadaným dětem, žákům a studentům |
8.3.2 | Vytvářet podmínky pro činnosti zájmového vzdělávání pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami |
8.3.3 | Podporovat materiální a personální zabezpečení středisek volného času k zajištění kvalitních zájmových útvarů v souladu s aktuální poptávkou v oblasti volnočasových aktivit |
9. | Ústavní a ochranná výchova |
9.1 | Přizpůsobit organizaci dětských domovů požadavkům nové legislativy s důrazem na oblast zavádění standardů kvality |
9.1.1 | Se sociálními partnery systému ústavní výchovy podporovat aktivity vedoucí k funkční pěstounské péči |
9.1.2 | Činnost středisek výchovné péče bude podporována s ohledem na aktuální potřeby a dostupnost v jednotlivých částech kraje |
9.1.3 | Pokračovat v koncepci rodinného prostředí organizace dětských domovů |
9.1.4 | V dětských domovech podporovat kvalifikované zaměstnance pro práci s dětmi, které jsou obtížně umístitelné do pěstounské péče |
9.2 | Připravovat děti na odchod z dětských domovů |
10a. | Domovy mládeže |
10a.1 | Zajistit dostupnost domovů mládeže |
10a.1.1 | Optimalizovat kapacity domovů mládeže s ohledem na demografický vývoj a dostupnost |
10a.2 | Zajistit kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže |
10a.2.1 | Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů mládeže |
10a.2.2 | Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů mládeže |
10b. | Zařízení školního stravování |
10b.1 | Podporovat školy a školská zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování |
10b.1.1 | Navyšování kapacit zařízení školního stravování v návaznosti na kritéria a zásady rozvoje vzdělávací soustavy v daném segmentu vzdělávání |
10b.1.2 | Aplikovat nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy |
10b.1.3 | Podporovat školy zapojené do projektu „Zdravá školní jídelna“ |
10b.2 | Podporovat začlenění dětí, žáků, studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování |
10b.2.1 | Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou účastnit |
11. | Další vzdělávání |
11.1 | Přiblížit možnosti dalšího vzdělávání ve školách široké veřejnosti |
11.1.1 | Propagovat školy jako centra celoživotního vzdělávání |
11.1.2 | Rozšiřovat počet škol, které jsou autorizovanou osobou pro ověřování profesních kvalifikací |
11.1.3 | Koordinovat poskytování dalšího vzdělávání školami |
11.2 | Posílit koordinační funkce Centra vzdělanosti Libereckého kraje |
12. | Postavení pedagogických pracovníků |
12.1 | Zvyšovat prestiž pedagogických pracovníků ve společnosti |
12.1.1 | Metodicky podporovat zavedení kariérního systému |
12.2 | Posilovat odbornost pedagogických pracovníků |
12.2.1 | V rámci DVPP se zaměřit na společné vzdělávání |
12.2.2 | V rámci DVPP středních škol se zaměřit na vzdělávání pedagogů odborného výcviku v moderních postupech a technologiích v prostředí zaměstnavatelů |
12.2.3 | Na všech úrovních využívat výměny zkušeností mezi školami, vzájemných stáží a příkladů dobré praxe |
13. | Řízení školství |
13.1 | Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy |
13.1.1 | Podporovat cílené vzdělávání ředitelů škol v oblastech řízení školy a manažerských dovednostech |
13.2 | Zlepšit spolupráci a metodické vedení na všech úrovních regionálního školství |
13.2.1 | Podporovat pravidelnou spolupráci správních orgánů na všech úrovních s důrazem na spolupráci odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu se zástupci zřizovatelů obcí s rozšířenou působností |
13.2.2 | Na všech úrovních správy efektivně analyzovat data za účelem nastavení optimální sítě škol a školských zařízení |
13.2.3 | Vypracovat systém sběru dat pro ověření uplatnitelnosti absolventů oborů středních škol na trhu práce s dopadem do sítě oborů v Libereckém kraji |
14a. | Průřezová témata - Jazykové vzdělávání |
14a.1 | Dostupnými prostředky zkvalitňovat jazykovou výuku na všech stupních vzdělávání |
14a.1.1 | Nezvyšovat kapacity jazykových škol v kraji |
14a.1.2 | Zaměřit se na podporu dlouhodobého vzdělávání pedagogů cizích jazyků |
14a.1.3 | Podporovat výjezdy pedagogů, žáků a studentů do zemí vyučovaného jazyka |
14a.1.4 | Při výuce jazyků využívat nových metod a technologií |
14a.1.5 | Vzhledem k regionální poloze kraje podpořit výuku německého jazyka na základních a středních školách |
14b. | Průřezová témata - Informační a komunikační technologie |
14b.1 | Pro řízení škol i vzdělávání zajistit účelné a moderní informační a komunikační technologie ve školách |
14b.1.1 | Podporovat obnovu a modernizaci stávajících informačních a komunikačních technologií ve školách |
14b.2 | Zvýšit efektivitu využívání informačních a komunikačních technologií ve školách |
14b.2.1 | Podporovat vzdělávání pedagogů v oblasti praktického využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce |
14b.2.2 | Podporovat spolupráci škol za účelem výměny zkušeností v oblasti využívání informačních a komunikačních technologií |
14c. | Průřezová témata - Zdravý životní styl |
14c.1 | Podporovat změnu pohledu na činnost školy a její aktivity v důsledcích působení na zdravý životní styl žáků |
14c.1.1 | Podporovat aktivity ve výuce i v mimoškolních činnostech směřující ke zdravému životnímu stylu i případných dopadů negativního přístupu ke zdravému životnímu stylu |
14c.1.2 | Zvýšit spolupráci škol a poradenských služeb na všech úrovních k prevenci v oblasti zdravého tělesného a psychického vývoje dětí, žáků a studentů |
14c.1.3 | Podporovat všestrannou nabídku sportovních a volnočasových aktivit pro širokou základnu žáků bez ohledu na výkonovou složku aktivit |
14c.1.4 | Podporovat školy zapojené do projektu „Škola podporující zdraví“ |
14c.1.5 | Změny provozních a organizačních podmínek škol přizpůsobovat pozitivnímu dopadu na vytváření příznivého klimatu ve škole, režimu života a vztahů mezi žáky |
14d. | Průřezová témata - Tělesná výchova |
14d.1 | Zvýšit účast žáků na výuce tělesné výchovy |
14d.1.1 | Podporovat metodické vedení vyučujících tělesné výchovy |
14d.1.2 | Vyhodnocovat stav výuky tělesné výchovy a vztah k pohybu dětí, žáků a studentů |
14d.2 | Zlepšit vztah k pohybu dětí, žáků a studentů |
14d.2.1 | Zlepšit materiální podmínky pro výuku tělesné výchovy |
14e. | Průřezová témata - Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji |
14e.1 | Udržet stabilní krajský systém EVVO a VUR pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotní vzdělávání |
14e.1.1 | Popularizovat oblast EVVO a VUR |
14e.1.2 | Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO a VUR |
14e.1.3 | Oceňovat školy, školská zařízení, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy EVVO a VUR |
14e.1.4 | Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a školských zařízení Libereckého kraje |
14f. | Průřezová témata - Prevence společensky nežádoucího chování |
14f.1 | Zlepšit spolupráci mezi jednotlivými úrovněmi pracovišť primární prevence |
14f.1.1 | Zmapovat minimální preventivní programy na školách |
14f.1.2 | Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými poskytovateli |
14f.2 | Motivovat pracoviště primární prevence k aktivitám v souladu s aktuálními hrozbami |
14f.2.1 | Podpořit činnost okresních metodiků prevence |
14f.2.2 | Podporovat specializační studium školních metodiků prevence |