KRAJ LIBERECKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ LIBERECKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2016-2020
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Předškolní vzdělávání
1.1.1 Navyšování kapacit povolit v individuálních případech s ohledem na demografický vývoj a další faktory v lokalitě
1.2 Zlepšit organizaci provozu mateřské školy k zajištění možnosti individuálnějšího přístupu k dětem v souladu s bezpečnostním zajištěním výuky
2. Základní vzdělávání
2.2 Podpořit první stupeň základních škol v možnostech individuálního přístupu k žákům
2.2.1 Vytvořit kritéria pro účelnou síť přípravných tříd základních škol v Libereckém kraji
2.2.2 Využívat kapacity mateřských škol pro děti s odkladem povinné školní docházky formou oddělené třídy s intenzivní přípravou
2.2.3 Zvýšení kapacit základních škol posuzovat individuálně z pohledu dostupnosti základního vzdělávání spádovým žákům, na základě demografického vývoje a dalších faktorů
2.2.4 V konceptu systémové logopedické péče v kraji navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání
2.3.1 Zaměřit další vzdělávání pedagogů základních škol na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání
2.3.2 Snižovat kapacity víceletých gymnázií k podílu 5 % odchodu žáků na víceletá gymnázia a zajistit jejich rovnoměrnou dostupnost v kraji
3. Střední vzdělávání
3.1 Upravovat síť oborů středních škol dle demografického vývoje a požadavků trhu práce
3.1.2 Vytvořit metodiku pro posuzování sítě oborů v návaznosti na předpokládané potřeby trhu práce
3.3.1 V rámci ŠVP podporovat měkké dovednosti jako komunikativnost, znalost cizích jazyků, přístup k moderním technologiím
3.3.2 Rozšířit pravidelnou spolupráci s partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce
3.3.3 Pokračovat ve stipendijním programu Libereckého kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení
3.3.4 Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci odborného výcviku a odborné praxe
3.5 Zvyšovat znalosti, schopnosti a dovednosti žáků a pedagogů odpovídající potřebám trhu práce
4. Vyšší odborné vzdělávání
4.1.1 Podporovat obory vyšších odborných škol, které umožňují oboustrannou prostupnost na vysoké školy
4.1.2 V síti vyšších odborných škol upřednostňovat obory technicky zaměřené, obory ojedinělé a prakticky zaměřené
5. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
5.1 Zavést do praxe škol legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
5.1.1 Zajistit komplexní další vzdělávání pedagogických pracovníků v souvislostech nové legislativy
5.2 Vytvářet ve školách všech stupňů i typů podmínky pro individuální přístup a rozvoj všech dětí, žáků a studentů
5.2.1 Uvést do praxe podpůrná opatření pro zajištění rovného přístupu k dětem, žákům a studentům
5.2.2 Podporovat speciální školy pro zdravotně postižené děti a žáky, případně formy skupinové integrace pro žáky, jejichž individuální integrace vzhledem k míře postižení, socializaci a dalším faktorům není prospěšná rozvoji dítěte
6. Poradenské služby
6.1 Zavést do školské poradenské praxe legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
6.1.1 Podporovat vzdělávání poradenských pracovníků při zavádění legislativních změn vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
6.2.2 Přizpůsobit poradenská pracoviště a profilaci odborníků školských poradenských zařízení aktuálním potřebám společného vzdělávání
7. Základní umělecké vzdělávání
7.1.1 Využít stávající kapacity základních uměleckých škol pro rovnoměrnou dostupnost základního uměleckého vzdělávání
7.2.1 Zabezpečit, zejména však koordinovat vysoce specifické vzdělávání pedagogů ZUŠ
8. Zájmové vzdělávání
8.1 Zajistit možnost docházky do školních družin pro 50 % žáků prvního stupně základní školy
8.3 Obsahové zaměření zájmových útvarů a dalších činností provázat na priority vzdělávání
8.3.2 Vytvářet podmínky pro činnosti zájmového vzdělávání pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami
9. Ústavní a ochranná výchova
9.1 Přizpůsobit organizaci dětských domovů požadavkům nové legislativy s důrazem na oblast zavádění standardů kvality
9.1.1 Se sociálními partnery systému ústavní výchovy podporovat aktivity vedoucí k funkční pěstounské péči
9.1.2 Činnost středisek výchovné péče bude podporována s ohledem na aktuální potřeby a dostupnost v jednotlivých částech kraje
9.2 Připravovat děti na odchod z dětských domovů
10a. Domovy mládeže
10b. Zařízení školního stravování
10b.1 Podporovat školy a školská zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování
10b.1.1 Navyšování kapacit zařízení školního stravování v návaznosti na kritéria a zásady rozvoje vzdělávací soustavy v daném segmentu vzdělávání
10b.1.2 Aplikovat nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy
10b.1.3 Podporovat školy zapojené do projektu „Zdravá školní jídelna“
10b.2 Podporovat začlenění dětí, žáků, studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování
11. Další vzdělávání
11.1.2 Rozšiřovat počet škol, které jsou autorizovanou osobou pro ověřování profesních kvalifikací
12. Postavení pedagogických pracovníků
12.2 Posilovat odbornost pedagogických pracovníků
12.2.1 V rámci DVPP se zaměřit na společné vzdělávání
12.2.2 V rámci DVPP středních škol se zaměřit na vzdělávání pedagogů odborného výcviku v moderních postupech a technologiích v prostředí zaměstnavatelů
13. Řízení školství
13.1 Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy
13.1.1 Podporovat cílené vzdělávání ředitelů škol v oblastech řízení školy a manažerských dovednostech
13.2 Zlepšit spolupráci a metodické vedení na všech úrovních regionálního školství
13.2.1 Podporovat pravidelnou spolupráci správních orgánů na všech úrovních s důrazem na spolupráci odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu se zástupci zřizovatelů obcí s rozšířenou působností
13.2.2 Na všech úrovních správy efektivně analyzovat data za účelem nastavení optimální sítě škol a školských zařízení
14a. Průřezová témata - Jazykové vzdělávání
14a.1.2 Zaměřit se na podporu dlouhodobého vzdělávání pedagogů cizích jazyků
14a.1.3 Podporovat výjezdy pedagogů, žáků a studentů do zemí vyučovaného jazyka
14b. Průřezová témata - Informační a komunikační technologie
14b.1 Pro řízení škol i vzdělávání zajistit účelné a moderní informační a komunikační technologie ve školách
14b.2 Zvýšit efektivitu využívání informačních a komunikačních technologií ve školách
14c. Průřezová témata - Zdravý životní styl
14c.1 Podporovat změnu pohledu na činnost školy a její aktivity v důsledcích působení na zdravý životní styl žáků
14c.1.1 Podporovat aktivity ve výuce i v mimoškolních činnostech směřující ke zdravému životnímu stylu i případných dopadů negativního přístupu ke zdravému životnímu stylu
14c.1.2 Zvýšit spolupráci škol a poradenských služeb na všech úrovních k prevenci v oblasti zdravého tělesného a psychického vývoje dětí, žáků a studentů
14c.1.3 Podporovat všestrannou nabídku sportovních a volnočasových aktivit pro širokou základnu žáků bez ohledu na výkonovou složku aktivit
14d. Průřezová témata - Tělesná výchova
14d.1.1 Podporovat metodické vedení vyučujících tělesné výchovy
14e. Průřezová témata - Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji
14e.1 Udržet stabilní krajský systém EVVO a VUR pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotní vzdělávání
14e.1.2 Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO a VUR
14e.1.3 Oceňovat školy, školská zařízení, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy EVVO a VUR
14f. Průřezová témata - Prevence společensky nežádoucího chování
14f.1 Zlepšit spolupráci mezi jednotlivými úrovněmi pracovišť primární prevence
14f.2 Motivovat pracoviště primární prevence k aktivitám v souladu s aktuálními hrozbami