| Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR 2014-2020 [akt. 2015] |
1. | Modernizace veřejné správy |
1.1 | Využívání prvků procesního řízení a zavedení standardů vybraných agend |
1.1.1 | inventarizace agend / činností a výběr agend k vypracování procesního popisu / modelu |
1.1.2 | zhodnocení přínosů a nákladů metody u modelovaných agend |
1.1.3 | standardizace vybraných agend |
1.2 | Snižování regulatorní zátěže |
1.2.1 | nastavení podmínek a systémových nástrojů pro zlepšování zpracovávaných hodnocení dopadů právní regulace za účelem zkvalitnění legislativního prostředí, jak ex ante, tak i ex post, včetně podpory efektivního využívání nástroje CIA (Corruption Impact Assessment) |
1.2.2 | vytvoření metodiky pro hodnocení celkové regulační zátěže a její zapracování do procesu RIA |
1.2.3 | zavedení mechanismu systematického přezkumu a sledování změn v kvalitě předkládaných RIA (ex post RIA) dle stejné metodiky v rámci stávajícího procesu RIA |
1.2.4 | rozpracování metodiky měření administrativní zátěže a její využívání veřejnou správou |
1.2.5 | vytvoření koncepce snižování regulatorní zátěže, a to na základě revize dosavadních aktivit, spočívající ve vytvoření koordinovaného portfolia projektů zaměřených na snižování regulatorní zátěže |
1.3 | Rozšíření metod kvality ve veřejné správě |
1.3.1 | tvorba analýzy využívání metod kvality ve veřejné správě |
1.3.2 | zpracování metodiky zavádění systémů řízení kvality do správních úřadů |
1.3.3 | implementace metodik řízení kvality ve správních úřadech |
1.3.4 | realizace školení v oblasti řízení kvality pro zaměstnance správních úřadů a státní zaměstnance |
1.3.5 | metodická podpora řízení kvality na úrovni územních samosprávných celků |
1.3.6 | uplatňování Metodiky přípravy veřejných strategií a její zavádění do praxe |
1.3.7 | rozvoj systémů a nástrojů strategické práce ve veřejné správě |
1.3.8 | provedení analýz strategické dokumentace, hierarchizace systému strategií a dalších aktivit pro zkvalitňování strategické práce |
1.4 | Zavedení systému hodnocení veřejné správy |
1.4.1 | rozpracování návrhu fungování systému měření a hodnocení veřejné správy, včetně analýzy nákladů, přínosů a dopadů |
1.4.2 | legislativní zpracování navrženého řešení (v případě potřeby) |
1.4.3 | realizace (implementace) navrženého řešení - zavedení systému měření a hodnocení veřejné správy a tvorba příslušných metodik |
2. | Revize a optimalizace výkonu veřejné správy v území |
2.1 | Harmonizace administrativního členění státu |
2.1.1 | vytvoření variant řešení stávajícího stavu a možností zjednodušení a harmonizace výkonu státní správy v území, včetně analýzy jejich nákladů, přínosů a dopadů |
2.1.2 | projednání variant řešení s relevantními zainteresovanými stranami a výběr varianty |
2.1.3 | legislativní zpracování navrženého řešení |
2.1.4 | realizace (implementace) navrženého řešení |
2.2 | Revize a úprava funkce územně členěných měst |
2.2.1 | revize stávajícího stavu a tvorba kritérií pro stanovení statutárního města a způsob jeho dalšího členění |
2.2.2 | jednotné stanovení rozsahu přenesené působnosti vykonávané v rámci správního obvodu městské části |
2.2.3 | novelizace příslušné legislativy |
2.3 | Optimalizace systému veřejnoprávních smluv |
2.3.1 | revize a úprava pravidel pro uzavírání veřejnoprávních smluv |
2.3.2 | zlepšení systému a realizace kontrol výkonu přenesené působnosti na úrovni krajů |
2.3.3 | nastavení pravidel a systému pro publikaci veřejnoprávních smluv |
2.3.4 | novelizace příslušné legislativy |
2.4 | Úprava a optimalizace systému financování přeneseného výkonu státní správy |
2.4.1 | validace a rozpracování již existujících variant možných úprav systému financování přeneseného výkonu státní správy včetně příslušných podkladových analýz (zaměřených zejména na náklady, přínosy a dopady) |
2.4.2 | projednání variant řešení s relevantními zainteresovanými stranami a výběr varianty |
2.4.3 | realizace (implementace) vybrané varianty |
2.5 | Snížení rizika platební neschopnosti územní samosprávy |
2.5.1 | posílení vzdělávání členů orgánů a zaměstnanců územních samospráv v oblasti finančního řízení – představitelé územních samospráv by měli získat znalosti z oblasti účetnictví, rozpočetnictví, kontroly, zadávání veřejných zakázek tak, aby byli schopni samostatně analyzovat finanční rizika zamýšlených investičních i neinvestičních projektů a plánovat dlouhodobý rozvoj svého území a majetku |
2.5.2 | zpracování podkladových analýz a variant možností zvýšení finanční autonomie (např. zavedením místních daní, zvýšením pravomocí obcí ovlivnit jejich příjmy z daní) |
2.5.3 | projednání variant řešení s relevantními zainteresovanými stranami a výběr varianty a její implementace |
2.5.4 | tvorba pravidel a možných způsobů řešení úpadku územních samospráv a jejich implementace |
3. | Zvýšení dostupnosti a transparentnosti veřejné správy prostřednictvím nástrojů eGovernmentu |
3.1 | Dobudování funkčního rámce eGovernmentu |
3.1.1 | dobudování architektury eGovernmentu řízeným způsobem ve všech jeho čtyřech vrstvách a informačních systémů pro potřeby veřejné správy, a to při zajištění standardů kybernetické bezpečnosti v souladu s relevantní právní úpravou a při vyvážené aplikaci principu open data |
3.1.2 | dobudování informačních a komunikačních systémů veřejné správy, realizace bezpečnostních opatření podle zákona o kybernetické bezpečnosti |
3.1.3 | realizace plošně využitelného, jednotného, státem garantovaného a v rámci EU interoperabilního systému elektronické identifikace, autentizace a autorizace pro klíčové agendové a provozní informační systémy spravované OVM podle principů, které předpokládá nařízení EU eIDAS (Electronic Identification and Signature) |
3.1.4 | rozšíření, propojení a konsolidace datového fondu veřejné správy a jeho efektivní a bezpečné využívání dle jednotlivých agend i na principu “opendata“, které bude založeno na zásadě sdílení jednou pořízených dat za účelem jejich přístupnosti dalším subjektům veřejné správy i mimo ni a to zejména pro zajištění úplného elektronického podání u vybraných agend, elektronizace agend (např. eEducation, eCulture, eHealth, eInclusion, eCommerce, eBusiness, eJustice, eProcurement, eLegislativa, eSbírka) včetně podpůrných nástrojů jako jsou např. úložiště či sítě, modernizace informačních a komunikačních systémů pro specifické potřeby subjektů veřejné správy a složek IZS, bezpečnostních systémů v oblasti justice a vězeňství, dopravních systémů, varovných systémů apod. |
3.1.5 | podpora vzniku a vybavení orgánů veřejné moci pro ochranu infrastruktury ICT a zajištění řízeného a bezpečného sdílení dat veřejné správy v souladu se zákonem o kybernetické bezpečnosti, a to včetně komunikační a radiokomunikační infrastruktury státu |
3.1.6 | koncepční zajištění fungování eGovernmentu a realizace projektů ICT, aby role MV (respektive Útvaru hlavního architekta – dále také ÚHA) byla upravena tak, že bude zajištěna architektonická konzistence provozovaných prvků eGovernmentu formou vydávání vyjádření ÚHA u všech ICT projektů veřejné správy (MV i dalších orgánů státní správy) bez ohledu na způsob jejich financování; koordinace ICT projektů veřejné správy bude upravena tak, aby probíhalo na nadresortní, flexibilnější a transparentnější platformě než doposud pod záštitou předsedy vlády se zázemím v rámci MV |
3.1.7 | novelizace platné právní úpravy vztahující se k eGovernmentu s cílem odstranit její nejednoznačnost a zajištění přijímání takové legislativy, aby realizované projekty nebyly v rozporu s platnou / novelizovanou právní úpravou |
3.1.8 | tvorba koncepčně-strategického materiálu, který závazně upraví podmínky v oblasti ICT z hlediska dodržování principů 3E |
3.1.9 | prosazování principu open data, především ve vztahu k jeho aplikační praxi |
4. | Profesionalizace a rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě |
4.1. | Implementace služebního zákona |
4.1.1 | rozvoj nadresortního řídicího, koncepčního, metodického, koordinačního a kontrolního orgánu (útvar MV, který je garantem státní služby dle aktuálního návrhu služebního zákona) |
4.1.2 | realizace podkladových analýz a tvorba organizačních, finančních, personalistických a vzdělávacích procesů v oblasti státní služby a souvisejících metodických doporučení |
4.1.3 | tvorba služebních předpisů konkretizujících procesy služebního zákona |
4.2 | Řízení a rozvoj lidských zdrojů ve správních úřadech |
4.2.1 | realizace analýz současného stavu personálních procesů ve státní správě |
4.2.2 | tvorba a nastavení systému všech relevantních procesů v oblasti řízení lidských zdrojů ve správních úřadech a souvisejících metodických doporučení |
4.2.3 | zajištění ICT podpory personálního řízení |
4.2.4 | revize a úprava systému vzdělávání ve správních úřadech |
4.2.5 | tvorba služebních předpisů konkretizujících postupy (procesy) služebního zákona |