1. Institucionální prostředí pro podnikání |
1.1 Příznivé legislativní prostředí a zlepšení vymahatelnosti práva
1.2 Zajistit efektivní a výkonnou veřejnou službu
1.3 Konkurenceschopná daňová soustava
1.4 Zlepšit konkurenční prostředí a odstranit překážky
|
1.4.1 Podporovat konkurenční prostředí
1.4.2 Zjednodušit přístup k veřejné službě při vstupu do podnikání
1.4.3 Snížit administrativní zátěž podnikatelů
1.4.4 Sladit ochranu životního prostředí s podporou konkurenceschopnosti českých podniků
|
1.5 Efektivně využít tržně konformních podpůrných nástrojů
|
1.5.1 Stabilita hospodářské politiky a vazba na podnikatelské prostředí
1.5.2 Zvýšit intenzitu podpory podnikání a lépe směřovat podporu malých a středních podniků (SME)
1.5.3 Zvýšit exportní výkonnost ekonomiky prostřednictvím nástrojů proexportní politiky
|
|
2. Zdroje financování |
2.1 Zajistit dostatek zdrojů z EU a od mezinárodních finančních institucí
|
2.1.1 Maximalizovat zdroje financování z evropských fondů a nasměrovat je do nejpotřebnějších oblastí
2.1.2 Nalézt dostatek národních prostředků na spolufinancování projektů hrazených z evropských zdrojů
2.1.3 Podporovat čerpání peněz z Evropské unie mimo nástroje regionální a kohezní politiky
2.1.4 Zvyšovat absorpční kapacitu u zdrojů z EU
2.1.5 Efektivně využívat dluhové instrumenty a ostatní podpůrné nástroje mezinárodních finančních institucí
|
2.2 Maximalizovat příliv investic a efektivně privatizovat majetek ve veřejném vlastnictví
|
2.2.1 Udržet míru přílivu přímých zahraničních investic a změnit jejich sektorovou alokaci
2.2.2 Dokončit privatizaci státních podílů v podnicích; privatizace ostatního majetku ve veřejném vlastnictví
|
2.3 Vytvořit prostředí pro efektivní partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)
|
|
2.4 Podpořit komerční zdroje financování
|
2.4.1 Podpořit diverzifikaci privátních zdrojů financování ekonomiky
2.4.2 Podpořit využití tzv. rozvojového kapitálu (private equity a venture capital)
2.4.3 Zlepšit přístup k finančním zdrojům pro jednotlivé skupiny ekonomických subjektů
2.4.4 Vytvořit konkurenční podmínky na finančních trzích obecně
2.4.5 Preferovat užití zdrojů s multiplikačním efektem před financováním spotřeby
|
2.5 Obezřetně nakládat s veřejnými prostředky
|
2.5.1 Zesílit adresnost veřejných výdajů
2.5.2 Změnit pojetí financování školství, zdravotnictví a penzijního systému
|
|
3. Infrastruktura |
3.1 Zvýšit mobilitu osob, zboží a informací
|
3.1.1 Zajistit údržbu a rozvoj moderní silniční, železniční, letecké a vnitrozemské vodní dopravní cesty
3.1.2 Zvýšit dostupnost širokopásmového připojení k internetu
3.1.3 Umožnit migraci pracovní síly
|
3.2 Urychlit realizaci investičních záměrů veřejného a soukromého sektoru
|
3.2.1 Vytvořit územní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
3.2.2 Zajistit majetkoprávní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
3.2.3 Zabezpečit legislativně-správní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
3.2.4 Zvýšit kvalitu výkonu státní správy na pozemkových, katastrálních a stavebních úřadech
|
3.3 Urychlit ekonomický rozvoj regionů
|
3.3.1 Posílit ekonomickou motivaci a soutěživost samosprávných celků
3.3.2 Vytvořit dopravní předpoklady pro rozvoj regionů
3.3.3 Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím telekomunikační infrastruktury
3.3.4 Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím investiční přípravy rozvojových ploch
|
3.4 Zabezpečit ochranu přírodního a kulturního dědictví
|
3.4.1 Uskutečnit umírněnou ekologickou daňovou reformu
3.4.2 Omezit extenzivní urbanizaci a liniovou barierizaci území ČR
3.4.3 Přemístit část transitní a dálkové dopravy zboží ze silniční a letecké dopravní cesty na železniční a vodní dopravní cestu, zvýšit podíl hromadné dopravy osob k individuální dopravě osob
3.4.4 Zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny a tepla
3.4.5 Zvýšit podíl sídel napojených na kanalizační systémy s čištěním odpadních vod
3.4.6 Uchovat zemědělský ráz venkova a venkovské krajiny
3.4.7 Zachovat architektonické dědictví
|
3.5 Zachovat kompetitivní výrobně-provozní náklady, optimalizovat odvětvovou strukturu komparativních cenových výhod
|
3.5.1 Harmonizovat daňové zatížení v telekomunikacích, dopravě, energetice, vodním hospodářství a v realitách
3.5.2 Pokročit v privatizaci, demonopolizaci a liberalizaci služeb v telekomunikacích, energetice, dopravě a vodním hospodářství
3.5.3 Dosáhnout úspor na straně investičních potřeb
|
|
4. Rozvoj lidských zdrojů |
4.1 Zvýšit flexibilitu vzdělávací soustavy
|
4.1.1 Otevřít vzdělávací systém sociálně slabým skupinám
4.1.2 Posílit vazbu mezi nabídkou a poptávkou po typu vzdělání na trhu práce
4.1.3 Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělávání
4.1.4 Podpořit rozvoj přenositelných dovedností absolventů
|
4.2 Zvýšit vzdělanost starší generace
|
4.2.1 Odstranit bariéry přístupu ekonomicky aktivních ke vzdělávání
4.2.2 Podpořit další vzdělávání a řízení lidských zdrojů ve firmách
|
4.3 Zajistit dostatek pracovních sil
|
4.3.1 Vytvářet vhodné podmínky pro sladění pracovního a rodinného života
4.3.2 Podporovat příliv kvalifikovaných pracovníků v souladu s požadavky domácího trhu práce
4.3.3 Udržet mladé talenty v zemi (omezit tzv. „brain drain“ a posílit „brain gain“)
|
4.4 Zvýšit flexibilitu trhu práce
|
4.4.1 Zpružnit pracovní právo
4.4.2 Přiblížit náklady práce produktivitě u nízkokvalifikovaných skupin pracujících
4.4.3 Snížit náklady firem spojené s vysokou nemocností především v odvětvích s nižšími mzdami
|
4.5 Zajistit politiku zaměstnanosti motivující k práci
|
4.5.1 Motivovat k práci a předcházet zneužívání systémů sociální ochrany
4.5.2 Zvýšit participaci pracujících v „důchodovém“ věku na trhu práce
4.5.3 Zlepšit zapojení skupin ohrožených sociálním vyloučením
4.5.4 Zvýšit efektivitu Aktivní politiky zaměstnanosti
|
4.6 Zlepšit strategické řízení rozvoje lidských zdrojů
|
4.6.1 Vymezit odpovědnosti orgánů státní správy
4.6.2 Modifikovat národní systém sběru dat a nástrojů strategického řízení rozvoje lidských zdrojů
4.6.3 Podpořit regiony a činnosti regionálních orgánů rozvoje lidských zdrojů
|
|
5. Výzkum, vývoj a inovace |
5.1 Posílit výzkum a vývoj jako zdroj inovací
|
5.1.1 Zvyšovat každoročně veřejné výdaje na VaV se zaměřením na průmyslový výzkum
5.1.2 Zajistit ochranu duševního vlastnictví výsledků VaV veřejnou podporou a zvyšováním kvalifikace odpovědných pracovníků
5.1.3 Koordinovaně využít národní a evropské finanční zdroje na VaVaI
5.1.4 Zjednodušit postupy při vzniku nových organizací VaV a zjednodušit jejich podporu
5.1.5 Zajistit nepřímou podporu inovačně orientovaného VaV
5.1.6 Zpřístupňovat veřejnosti výsledky cyklu výzkum – vývoj – inovace
|
5.2 Vytvořit funkční spolupráci veřejného a soukromého sektoru ve výzkumu, vývoji a inovacích
|
|
5.3 Zajistit lidské zdroje pro Výzkum, vývoj a inovace
|
5.3.1 Zajistit lidské zdroje pro VaV v potřebné struktuře a na všech úrovních
5.3.2 Zajistit lidské zdroje pro inovační procesy na všech úrovních
|
5.4 Zefektivnit výkon státní správy ve výzkumu, vývoji a inovacích
|
5.4.1 Snížit počet stávajících 22 rozpočtových kapitol, z nichž je podporován VaV, a stanovit ústřední správní úřad s působností pro inovace
5.4.2 Zajistit zpětnou vazbu mezi opatřeními státu, potřebami podniků a společnosti – rozšířením stávajícího informačního systému VaV o informace o inovacích, šetřeními Českého statistického úřadu aj.
5.4.3 Zajistit kontinuální a provázaný proces přípravy strategií a politik a jeho vazby na realizační programy
5.4.4 Stanovit rychlost nezbytných změn v proporcích veřejné podpory a základní principy pro jednotlivé nástroje podpory
|
|