| Strategie hospodářského růstu 2007-2013 |
1. | Institucionální prostředí pro podnikání |
1.1 | Příznivé legislativní prostředí a zlepšení vymahatelnosti práva |
1.2 | Zajistit efektivní a výkonnou veřejnou službu |
1.3 | Konkurenceschopná daňová soustava |
1.4 | Zlepšit konkurenční prostředí a odstranit překážky |
1.4.1 | Podporovat konkurenční prostředí
|
1.4.2 | Zjednodušit přístup k veřejné službě při vstupu do podnikání
|
1.4.3 | Snížit administrativní zátěž podnikatelů
|
1.4.4 | Sladit ochranu životního prostředí s podporou konkurenceschopnosti českých podniků
|
1.5 | Efektivně využít tržně konformních podpůrných nástrojů |
1.5.1 | Stabilita hospodářské politiky a vazba na podnikatelské prostředí
|
1.5.2 | Zvýšit intenzitu podpory podnikání a lépe směřovat podporu malých a středních podniků (SME)
|
1.5.3 | Zvýšit exportní výkonnost ekonomiky prostřednictvím nástrojů proexportní politiky
|
2. | Zdroje financování |
2.1 | Zajistit dostatek zdrojů z EU a od mezinárodních finančních institucí |
2.1.1 | Maximalizovat zdroje financování z evropských fondů a nasměrovat je do nejpotřebnějších oblastí
|
2.1.2 | Nalézt dostatek národních prostředků na spolufinancování projektů hrazených z evropských zdrojů
|
2.1.3 | Podporovat čerpání peněz z Evropské unie mimo nástroje regionální a kohezní politiky
|
2.1.4 | Zvyšovat absorpční kapacitu u zdrojů z EU
|
2.1.5 | Efektivně využívat dluhové instrumenty a ostatní podpůrné nástroje mezinárodních finančních institucí
|
2.2 | Maximalizovat příliv investic a efektivně privatizovat majetek ve veřejném vlastnictví |
2.2.1 | Udržet míru přílivu přímých zahraničních investic a změnit jejich sektorovou alokaci
|
2.2.2 | Dokončit privatizaci státních podílů v podnicích; privatizace ostatního majetku ve veřejném vlastnictví
|
2.3 | Vytvořit prostředí pro efektivní partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) |
2.3.1 | xxx
|
2.4 | Podpořit komerční zdroje financování |
2.4.1 | Podpořit diverzifikaci privátních zdrojů financování ekonomiky
|
2.4.2 | Podpořit využití tzv. rozvojového kapitálu (private equity a venture capital)
|
2.4.3 | Zlepšit přístup k finančním zdrojům pro jednotlivé skupiny ekonomických subjektů
|
2.4.4 | Vytvořit konkurenční podmínky na finančních trzích obecně
|
2.4.5 | Preferovat užití zdrojů s multiplikačním efektem před financováním spotřeby
|
2.5 | Obezřetně nakládat s veřejnými prostředky |
2.5.1 | Zesílit adresnost veřejných výdajů
|
2.5.2 | Změnit pojetí financování školství, zdravotnictví a penzijního systému
|
3. | Infrastruktura |
3.1 | Zvýšit mobilitu osob, zboží a informací |
3.1.1 | Zajistit údržbu a rozvoj moderní silniční, železniční, letecké a vnitrozemské vodní dopravní cesty
|
3.1.2 | Zvýšit dostupnost širokopásmového připojení k internetu
|
3.1.3 | Umožnit migraci pracovní síly
|
3.2 | Urychlit realizaci investičních záměrů veřejného a soukromého sektoru |
3.2.1 | Vytvořit územní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
|
3.2.2 | Zajistit majetkoprávní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
|
3.2.3 | Zabezpečit legislativně-správní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
|
3.2.4 | Zvýšit kvalitu výkonu státní správy na pozemkových, katastrálních a stavebních úřadech
|
3.3 | Urychlit ekonomický rozvoj regionů |
3.3.1 | Posílit ekonomickou motivaci a soutěživost samosprávných celků
|
3.3.2 | Vytvořit dopravní předpoklady pro rozvoj regionů
|
3.3.3 | Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím telekomunikační infrastruktury
|
3.3.4 | Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím investiční přípravy rozvojových ploch
|
3.4 | Zabezpečit ochranu přírodního a kulturního dědictví |
3.4.1 | Uskutečnit umírněnou ekologickou daňovou reformu
|
3.4.2 | Omezit extenzivní urbanizaci a liniovou barierizaci území ČR
|
3.4.3 | Přemístit část transitní a dálkové dopravy zboží ze silniční a letecké dopravní cesty na železniční a vodní dopravní cestu, zvýšit podíl hromadné dopravy osob k individuální dopravě osob
|
3.4.4 | Zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny a tepla
|
3.4.5 | Zvýšit podíl sídel napojených na kanalizační systémy s čištěním odpadních vod
|
3.4.6 | Uchovat zemědělský ráz venkova a venkovské krajiny
|
3.4.7 | Zachovat architektonické dědictví
|
3.5 | Zachovat kompetitivní výrobně-provozní náklady, optimalizovat odvětvovou strukturu komparativních cenových výhod |
3.5.1 | Harmonizovat daňové zatížení v telekomunikacích, dopravě, energetice, vodním hospodářství a v realitách
|
3.5.2 | Pokročit v privatizaci, demonopolizaci a liberalizaci služeb v telekomunikacích, energetice, dopravě a vodním hospodářství
|
3.5.3 | Dosáhnout úspor na straně investičních potřeb
|
4. | Rozvoj lidských zdrojů |
4.1 | Zvýšit flexibilitu vzdělávací soustavy |
4.1.1 | Otevřít vzdělávací systém sociálně slabým skupinám
|
4.1.2 | Posílit vazbu mezi nabídkou a poptávkou po typu vzdělání na trhu práce
|
4.1.3 | Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělávání
|
4.1.4 | Podpořit rozvoj přenositelných dovedností absolventů
|
4.2 | Zvýšit vzdělanost starší generace |
4.2.1 | Odstranit bariéry přístupu ekonomicky aktivních ke vzdělávání
|
4.2.2 | Podpořit další vzdělávání a řízení lidských zdrojů ve firmách
|
4.3 | Zajistit dostatek pracovních sil |
4.3.1 | Vytvářet vhodné podmínky pro sladění pracovního a rodinného života
|
4.3.2 | Podporovat příliv kvalifikovaných pracovníků v souladu s požadavky domácího trhu práce
|
4.3.3 | Udržet mladé talenty v zemi (omezit tzv. „brain drain“ a posílit „brain gain“)
|
4.4 | Zvýšit flexibilitu trhu práce |
4.4.1 | Zpružnit pracovní právo
|
4.4.2 | Přiblížit náklady práce produktivitě u nízkokvalifikovaných skupin pracujících
|
4.4.3 | Snížit náklady firem spojené s vysokou nemocností především v odvětvích s nižšími mzdami
|
4.5 | Zajistit politiku zaměstnanosti motivující k práci |
4.5.1 | Motivovat k práci a předcházet zneužívání systémů sociální ochrany
|
4.5.2 | Zvýšit participaci pracujících v „důchodovém“ věku na trhu práce
|
4.5.3 | Zlepšit zapojení skupin ohrožených sociálním vyloučením
|
4.5.4 | Zvýšit efektivitu Aktivní politiky zaměstnanosti
|
4.6 | Zlepšit strategické řízení rozvoje lidských zdrojů |
4.6.1 | Vymezit odpovědnosti orgánů státní správy
|
4.6.2 | Modifikovat národní systém sběru dat a nástrojů strategického řízení rozvoje lidských zdrojů
|
4.6.3 | Podpořit regiony a činnosti regionálních orgánů rozvoje lidských zdrojů
|
5. | Výzkum, vývoj a inovace |
5.1 | Posílit výzkum a vývoj jako zdroj inovací |
5.1.1 | Zvyšovat každoročně veřejné výdaje na VaV se zaměřením na průmyslový výzkum
|
5.1.2 | Zajistit ochranu duševního vlastnictví výsledků VaV veřejnou podporou a zvyšováním kvalifikace odpovědných pracovníků
|
5.1.3 | Koordinovaně využít národní a evropské finanční zdroje na VaVaI
|
5.1.4 | Zjednodušit postupy při vzniku nových organizací VaV a zjednodušit jejich podporu
|
5.1.5 | Zajistit nepřímou podporu inovačně orientovaného VaV
|
5.1.6 | Zpřístupňovat veřejnosti výsledky cyklu výzkum – vývoj – inovace
|
5.2 | Vytvořit funkční spolupráci veřejného a soukromého sektoru ve výzkumu, vývoji a inovacích |
5.2.1 | xxx
|
5.3 | Zajistit lidské zdroje pro Výzkum, vývoj a inovace |
5.3.1 | Zajistit lidské zdroje pro VaV v potřebné struktuře a na všech úrovních
|
5.3.2 | Zajistit lidské zdroje pro inovační procesy na všech úrovních
|
5.4 | Zefektivnit výkon státní správy ve výzkumu, vývoji a inovacích |
5.4.1 | Snížit počet stávajících 22 rozpočtových kapitol, z nichž je podporován VaV, a stanovit ústřední správní úřad s působností pro inovace
|
5.4.2 | Zajistit zpětnou vazbu mezi opatřeními státu, potřebami podniků a společnosti – rozšířením stávajícího informačního systému VaV o informace o inovacích, šetřeními Českého statistického úřadu aj.
|
5.4.3 | Zajistit kontinuální a provázaný proces přípravy strategií a politik a jeho vazby na realizační programy
|
5.4.4 | Stanovit rychlost nezbytných změn v proporcích veřejné podpory a základní principy pro jednotlivé nástroje podpory
|